اخبار, کنکور 1402

کنکور 1402 متفاوت‌ترین نوع کنکور از گذشته تاکنون(جدول اعداد)

آنچه در این مطلب خواهید خواند ...

  • پیشنهاد ناشر مشاوران آموزش؛ جناب آقای وحید تمنا

  • کاربرد جدول

  • بازه‌های رتبه‌ای و درصدی

  • حذف ضرایب هر درس با توجه به زیر گروه‌ها

  • آگاهی از بودجه‌بندی سؤالات کنکور به چه کار می‌آید؟

  • بودجه‌بندی مبحثی هر درس در کنکور شناسی به کمک‌تان می‌آید.

  • چهار تغییر مهم کنکور 1402

* سخنی از ناشر تخصصی کتاب‌های آموزشی

اين جدول به ما يك امكان مهم مي‌دهد: «بتوانيم هر لحظه بفهميم كه نسبت به هر بازۀ رتبه، در چه وضعيتي هستيم.» آيا در گروه رتبه‌هاي زير 100 هستيم يا 1000؟ پس اولين كاري كه بايد انجام بدهيد اين است. فايل را دانلود كنيد و بعد آن را پرينت بگيريد و جلوي چشم‌تان بگذاريد و هر بار كه آزمون آزمايشي مي‌دهيد درصدهايتان را با اين درصدها مقايسه كنيد.

جدول اعداد دو کاربرد برای شما خواهد داشت:

1) قبل از هر چیز آخر داستان را می‌دانید و خودتان را برای آن آماده می‌کنید. یعنی می‌دانید برای رسیدن به هدف خود (رشته و رتبه) چه درصدهایی در درس‌های اختصاصی نیاز دارید.

2) خودتان را همواره با وضعیت مطلوب مقایسه کنید؛ به جای آنکه با دیگران یا ایده‌آل خود مقایسه کنید. این کار را پس از هر آزمون آزمایشی انجام دهید.

بازه‌های رتبه‌ای و درصدی

درصد لازم برای هر رتبه چند است؟

شما بعد از هر آزمون آزمایشی ، باید به این جدول برگردید و ببینید با خودتون چند چند هستید. بعد از چند آزمون آزمایشی دست‌تان می‌آید کجای کار هستید و متوجّه نقاط قوت و ضعف خود می‌شوید و می‌فهمید تا چه حد باید ساعت مطالعۀ خود را افزایش دهید. همچنین با مقایسۀ درصدهای کسب شده با این جدول رتبه خودتان را حدس می‌زنید.

حذف ضرایب دروس کنکور 1402 برای زیرگروه‌ها

در کنکور 1402 تأثیر ضرایب دروس بر زیر گروه‌های هر رشته حذف شده است و در عوض سهم نمره كل سابقه تحصيلي پايه دوازدهم نظام  3ـ 3 ـ 6  در گروه‌هاي آزمايشي علوم رياضي و فني، علوم تجربي و علوم انساني آزمون سراسري سال 1402 به ميزان 40 درصد با تأثیر قطعی است.

(نمرۀ كل سابقه تحصيلي: ميانگين وزني نمرات تراز شده سابقه تحصيلي دروس عمومي و تخصصي در پایه دوازدهم است.)

منبع مورد استفاده: راهنماي ثبت‌نام و شركت در آزمون سراسري سال 1402؛ صفحۀ 52

 

- عناوين دروس و ضرايب سابقه تحصيلي براي داوطلبان داراي ديپلم متناظر با گروه آزمايشي

ضرایب سوابق تحصیلی دیپلم نظام 3ـ 3 ـ 6 برای سال 1402

منبع مورد استفاده: راهنماي ثبت‌نام و شركت در آزمون سراسري سال 1402؛ صفحۀ 40

آگاهی از بودجه‌بندی سؤالات کنکور به چه کار می‌آید؟

مهم است در کار تستی که برای هر درس انجام می‌دهید؛ مطابق با تعداد سؤالات کنکور در آن درس، پیش بروید؛ به طور مثال برای مبحث تابع درجۀ دوم، متناسب با بودجه‌بندی سؤالات کنکور، هر بار 20 تست کار کنید. در ابتدای کار به مدت زمانی که برای حل و بررسی تست‌ها اختصاص می‌دهید، توجه نکنید؛ چرا که بعد از گذشت هفته‌ها با زمان اختصاصی برای هر درس، هم‌سطح می‌شوید.

بودجه‌بندی مبحثی هر درس در کنکور شناسی به کمک‌تان می‌آید.

مثلا متوجه می‌شوید وقتی مشاورتان در برنامۀ مطالعاتی تابستان کنکور، برایتان دروس پایۀ 10 و 11 را جای می‌دهد؛ از اهمیت تعداد سؤالات دروس این دو پایه در کنکور، آگاه است پس لازم است هدفمند بخوانید. به طور مثال پیشنهاد ما به داوطلبان کنکور علوم انسانی، جای دادن ساعت‌هایی مختص مطالعه و تست‌زنی برای مباحث ادبیات اختصاصی (علوم و فنون ادبی) است؛ مثلا برای عروض و قافیه به منظور مسلط شدن بر روی این مبحث مهم در کنکور، لازم است فوت و فن تست‌زنی مربوط به این سبک سؤالات را یاد بگیرید و مهارت لازم برای پاسخگویی به سؤالات چهار گزینه‌ای را پیدا کنید. روش درست استفاده از جدول اعداد انسانی‌ها
  1. بدانید باید برای رتبه و دانشگاه دل‌خواهتان، به چه درصدهایی در تمام دروس نیاز دارید.
  2. خودتان را همیشه و از همان اول مسیر، با این درصدها بسنجید.
  • نتیجه‌گیری:
کنکور 1402 با چهار تغییر مهم، متفاوت‌ترین نوع کنکور از گذشته تا کنون است: حذف دروس عمومی/ تاثیر قطعی سوابق تحصیلی/ حذف زیرگروه ها/ برگزاری کنکور به صورت دو بار در سال.
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید