برنامه مطالعاتی

وقتی بخواین برای تابستون برنامه بریزین، فرق می‌کنه با نیمسال اول. یا ایام جمع بندی یک ماه آخر فرق می کنه با جمع بندی ایام عید. چون توی تابستون کتاب هایی که خونده میشن فرق میکنه با ایام عید یا موقع جمع بندی. همین طور اهدافی که توی تابستون مهم هستن، با اهداف جمع بندی و عید فرق داره.

حالا چون تابستون هست، قرار نیست چون اول راه هستین و انرژی زیاد دارین با روزانه 10-12 ساعت مطالعه شروع کنین. کاری که همۀ 11سال گذشتۀ دانش آموزی انجام ندادین. یا اگر هم انجام دادین و تجربه کردین، برای تابستون اشتباهه. برای هر داوطلب ساعت مطالعۀ مناسب برای شروع فرق می‌کنه. ممکنه یکی 4 ساعت باشه و یکی دیگه 6 ساعت!

توی همین سایت براتون نمونۀ کامل برنامه‌ریزی گذاشتیم. اینکه هر کدوم از شما متناسب با نیاز آموزشی و سطح تسلطی که روی درس‌های مختلف دارین، چه کارهایی لازمه ویژۀ خودتون انجام بدین. پس باید یاد بگیرید شخصی‌سازیش کنید.

چطور ساعت مطالعه را بالا ببرین؟
وقتی بخواین برای تابستون برنامه بریزین، فرق می‌کنه با نیمسال اول. یا ایام جمع بندی یک ماه آخر فرق می کنه با جمع بندی ایام عید. چون توی تابستون کتاب هایی که خونده میشن فرق میکنه با ایام عید یا موقع جمع بندی. همین طور اهدافی که توی تابستون مهم هستن، با اهداف جمع بندی و عید فرق داره. حالا چون تابستون هست، قرار نیست چون اول راه هستین و انرژی زیاد دارین با روزانه 10-12 ساعت مطالعه شروع کنین. کاری که همۀ 11سال گذشتۀ دانش آموزی انجام ندادین. یا اگر هم انجام دادین و تجربه کردین، برای تابستون اشتباهه. برای هر داوطلب ساعت مطالعۀ مناسب برای شروع فرق می‌کنه. ممکنه یکی 4 ساعت باشه و یکی دیگه 6 ساعت! بدونین که قانونش اینه: تثبیت > افزایش > تثبیت یعنی اول اون ساعت مطالعه را که دارین، تثبیت کنین؛ جوری که براتون کاملا جا بیفته و باهاش راحت باشین. بعد قدم به قدم، ساعت فعلی را زیاد کنین، با همون ثبیت کردن. شک نکنین با همین روند که جلو برین (تنظیم > اجرا > ارزیابی > ارتقاء) بعد از یکماه شما به بهترین و ایده آل ترین برنامۀ شخصی متناسب با ویژگی های فردی خودتون رسیدین.
ویژگی‌های برنامۀ مطالعاتی تابستان 1402

این برنامه که به تازگی منتشر شده است، براساس منابع درسی کنکور 1403 و از تاریخ 10 تیر ماه، شروع و تا تاریخ 24 شهریور ادامه خواهد داشت.

کتاب‌های برنامۀ مطالعاتی تابستان

از 16 کتاب پایۀ دروس اختصاصی، شما با این برنامه 12 کتاب را یک‌بار می‌خوانید و چند بار مرور خواهید کرد:

 

مرور درسها

البته در تمام هفته‌های برنامه برای شما نوبت‌های مطالعه دروس انتخابی قرار دادم که به درس مورد علاقۀ خودتان اختصاص بدهید.

چرا کتابی از پایۀ دوازدهم در برنامه نیست؟

به دو دلیل: 1) همۀ کتاب های دوازدهم به طور رسمی منتشر و توزیع نشده است و داوطلبان امکان دسترسی به نسخۀ پیش‌نویس کتاب‌های تایید شده را ندارند.

2) اصل آموزش از پایه ایجاب می‌کند که شما کتاب‌های پایه و پیش‌نیاز را بخوانید تا بتوانید به سراغ پایۀ بعدی بروید.

چند ساعت مطالعۀ روزانه

پیش‌فرض ما بر مطالعۀ روزانه حدودا 4 الی 7 ساعت برای داوطلبان است و توصیه هم می‌کنیم بیشتر از این اگر می خواهید مطالعه داشته باشید حتما و حتما با مشورت گرفتن از مشاور متخصص رشته‌تان باشد، نه کسانی دیگر یا به تشخیص خودتان.

روش تنظیم ساعت‌های مطالعه

براساس حجم مطالب و کارهایی که برای هر درس نیاز است انجام دهید؛ ساعت‌های مطالعاتی را بین بازه‌های مختلف زمانی 75-60 دقیقه/ 60-45 دقیقه/ 45-30 دقیقه تقسیم کرده‌ایم.

این کار را انجام دادیم تا شما مجبور به مطالعه طولانی و یکنواخت نباشید تا بازدهی مطالعه شما دچار افت نشود. مهم‌تر از همه اینکه به تناسب ویژگی‌های هر درس، نوبت مطالعۀ متناسب با آن تنظیم شده است.

شخصی سازی کنید

این که ساعت های مطالعه را تنها برای درس‌ها تنظیم کردیم و زمانی مشخص از شبانه‌روز را پیشنهاد یا توصیه نکردیم به این دلیل مهم بوده که بتوانید با ویژگی‌ها و شرایط شخصی خودتان آن را انتخاب و تنظیم کنید.

اگر کلاس تابستانی می روید

هستند کسانی از شما کنکوری‌های عزیز و دوست داشتنی که قصد دارند در ایام تابستان یک یا چند درس را در کلاس های تقویتی-کنکوری شرکت کنند.

برای همین منظور

  1. از همان درس هایی که شما نیاز به کلاس بیشتری دارید (فنون ادبی. منطق. ریاضی. عربی) حتما در برنامه‌تان باشد.
  2. به تعداد ساعت‌ها و زمان‌هایی که کلاس تابستانی دارید، از این برنامه کم کنید.

چرا؟

تا خودتان را موظف بدانید کلاس‌های تابستان برای مقدمه چینی و یادگرفتن برای بعد از تابستان نیست؛ چون این‌ها همان اشتباهات و تصورات اغلب دانش آموزان و کنکوری هاست. پس روی یادگیری در زمان کلاس‌های تابستان حساب کنید و جدی بگیرید

برنامه ریزی برای آزمون های آزمایشی
اگر در آزمون های تابستانی مختلف شرکت می‌کنید، باید بگوییم که سعی‌مان این بوده هر دو هفته یک‌بار، مباحثی از هر درس را به طور کامل پوشش دهیم تا از بودجه‌بندی آزمونی که ثبت‌نام کرده‌اید، عقب نمانید. در صورتی که در تابستان، قصد یا شرایط شرکت در آزمون‌های آزمایشی ندارید هیچ نگران نباشید؛ همین برنامه ریزی را با منابعی که به شما معرفی خواهیم کرد، با دقت و آرامش کامل اجرا کنید و عجله‌ای برای شرکت در آزمون و مواجهه با چالش‌هایش را نداشته باشید. منابع مطالعاتی کنکور 1403:
اصطلاحات برنامۀ مطالعاتی تابستان
  • آموزش طبق روش: «یاد بگیرید». اما قبل از آن باید بدانید «چگونه بخوانید»؛ چگونه خواندن یعنی روش مطالعۀ کنکوری هر درس.

مثلا برای درس منطق در کنار مطالعۀ درسنامه، نوشته شده "آموزش طبق روش" و این مفهوم یعنی قبل از شروع مطالعۀ این درس، نگاهی به تست‌های آن مبحث بیندازید تا به شما دیدگاهی متفاوت از دیدگاه دانش‌آموز بودن‌تان بدهد و هم سو با کنکور باشد.

چگونه این کار را انجام بدهید؟

با نگاه به سوالات هر درس و ارزیابی آنها؛ لطفا دقت کنید که «نگاه و ارزیابی» نه پاسخ دادن و حل کردن تست‌ها. چون هدف این است که درس را از منظر و نگاه طراح سوالات بشناسید تا بدانید چگونه سوال طرح می‌شود که متناسب آن سبک طرح سوال، روش مطالعه خودتان را پیش ببرید.

  • «طبق روش» یعنی کدام روش: به طور کلی اگر در نوبت مطالعه «مطالعه + پرکاری تستی» ببینید؛ یعنی درسنامه و تست‌های آن درس را بخوانید. اگر «مطالعه + تست طبق روش» ببینید یعنی درسنامه را کامل بخوانید، بلافاصله تعدادی تست کار کنید و بخش دیگر از تست‌ها را در جمع بندی قبل از آزمون حل کنید.
  • سنجش طبق روش: «یعنی دانسته‌هایتان را بیازمایید.»

برای نمونه بعد از مطالعۀ بخش‌های "آموزش روش حل مسائل و نمودارهای اقتصادی" از کتاب اقتصاد جامع کنکور مشاوران، لازم است دست به قلم بشوید و به سراغ پرسش‌های چهار گزینه‌ای این بخش‌ها بروید و حداقل یک یا دو نمونه تست را حل و بررسی کنید تا ترس‌تان از مسائل و نمودارهای اقتصادی بریزد.

  • تست طبق روش: یعنی بلافاصله بعد از یادگیری تست بزنید.با این هدف که کیفیت یادگیری خود را بسنجید. پس دنبال درصد گیری یا تعداد درست و نادرست نباشید. اما مهم باشد که چرا نتوانستید بلافاصله پس از مطالعه، به تعداد منطقی و قابل قبولی از تست‌ها، درست پاسخ بدهید. نقطه ضعف خود را پیدا کرده و برطرف کنید.
  • پُرکاری تستی: این مرحله یعنی خودتان را تمام و کمال بسنجید. یعنی سعی کنید تمام تست‌های مطلب خوانده شده را کار کنید. زمان گرفتن در این تست‌ها هم می‌تواند مهم باشد و هم می‌شود اولویت دوم شما باشد. این که تست را با لحاظ کردن زمان استاندارد کار کنید یا خیر، بستگی به سطح تسلط و نیازِ آموزشی-سنجشی شما دارد.

پیشنهاد ما این است برای شروع، متناسب با تعداد سؤالات هر درس در کنکور، پرکاری تستی داشته باشید.

مثلا برای درس ریاضی و آمار در کنکور، 20 سؤال طرح می‌شود که شما برای کار تستی نمودار تابع خطی از مباحث ریاضی و آمار یازدهم، همین الگو را در پیش بگیرید.

به مرور زمان آزمون‌تان را مدیریت کنید.

درس انتخابی: منظور از این نوبت مطالعاتی در طول هفته این است که به انتخاب خودتان، دروسی که در این برنامه جای ندارند را خودتان جایگذاری کنید؛ البته این کار را با مشورت گرفتن از مشاورتان در برنامه، اعمال کنید.

برنامه مطالعاتی هدف دار