برنامه مطالعاتی متوسطه دوم 12 انسانی(سال تحصیلی)

برنامه مطالعاتی پایه 12 هفته آخر آذر (25 آذر الی 1 دی)

باید و نبایدهای کلاس کنکوری انسانی – بخش اول

انواع کلاس‌های آموزشی

کلاس‌های آموزشی بسته به هدف و نیازی که دارید، در انواع زیر دسته‌بندی می‌شوند.

کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و کنکوری‌ها

  • کلاس مدرسه: که طول هفته برگزار می شود.
  • کلاس تقویتی: که دانش‌آموز یا داوطلب سر کلاس درس مدرسه حاضر بوده اما نیاز به آموزش دوباره دارد.
  • کلاس جبرانی: زمانی که یادگیرنده در جلسۀ آموزشی اول غایب بوده و البته ممکن است دبیر از نظر زمانی، وقت کافی را نداشته و ناچار به اختصاص زمان اضافی برای تدریس شود که در چهارچوب کلاس جبرانی قرار می‌گیرد.
  • کلاس کنکوری (یا تست زنی): آموزش و سنجشی با رویکرد آمادگی صرفا برای کنکور سراسری و آزمون تستی.
  • کلاس رفع اشکال: زمانی که یادگیرنده در بخش یا بخش‌های مشخص و جزئی دچار اشکال شود، از این تیپ کلاس استفاده می‌شود.
  • کلاس جمع‌بندی: در مقطعی که آموزش و سنجش کامل شده و داوطلب یا دانش‌آموز می‌خواهد یک مرور سریع توسط دبیر را از کل مطالب آموخته شده را بگذراند.

شش تیپ کلاس گفته شده در سطح مدارس و کنکور برگزار می‌شود. موضوع مشخص این مقالۀ مشاوره، سوالات مهمی است که دربارۀ کلاس‌های مختلف وجود دارد.

سوالات رایج

    • کدوم کلاس رو لازمه برم؟

      اگر با دقت، تعریف انواع کلاس‌ها را خوانده باشید، متوجه خواهید شد هدف از هر کلاس آموزشی مشخص شده است. یعنی اگر نتوانستید روزی به مدرسه بروید، کلاس جبرانی می‌خواهید نه تقویتی. و اگر حضور داشته‌اید اما مطلب را کامل یاد نگرفتید، کلاس تقویتی نیاز دارید.

      زمانی که با دبیر خود برگزاری کلاس را طرح می‌کنید، هدف و تیپ کلاس را بگویید.

      چه وقت نیاز به کلاس دارم؟

      قطعا زمانی که خودخوانی یا خودآموزی را سپری کنید؛ یعنی یکبار مسیر آموزش را کاملا طی کنید و به نتیجۀ مطلوب نرسید.

      چرا نباید از اول کلاس برم؟

      به چند دلیل:

      • اولا شما هر کلاسی که بخواهید بروید، نیاز به یک پیش‌خوانی و شناخت از درس دارید؛ اگر پیش‌فرض را به خودآموزی قرار دهید،خودتان را ملزم می‌کنید که حداکثر یادگیری را در زمان مطالعۀ شخصی داشته باشید تا بازدهی حداکثری از کلاس برگزارشده را به نفع خودتان رقم بزنید.
      • دوما در حالتی که بدون یادگیری‌های پایه سر کلاس حاضر می‌شوید، روند یادگیری شما بسیار کند پیش خواهد رفت و شما می‌بایست زمان و هزینه بیشتری را صرف کنید.
      • و سوم اینکه داشتن چهارچوب و کلیات از مطلب در ذهن و حافظه، بسیار در بازدهی و پیشرفت شما موثر است.
      •  

      برای چه درس‌هایی کلاس برم؟

      همه درس‌ها و هیچ درسی.

      ساده بگم: شما ممکن است در هر درسی نیاز به کلاس داشته باشید؛ از ریاضی و منطق گرفته تا عربی و فلسفه. شاید باور کردنش سخت باشد ولی همانطور که شما ممکن است به کلاس عربی نیاز داشته باشید، داوطلب دیگری نیاز به کلاس تست زنی آرایه در درس علوم و فنون ادبی داشته باشد؛ چه بسا همان داوطلب نیازی به کلاس عربی ندارد که شما آن درس را با کلاس پیش می برید.

      نتیجه: دست از مقایسۀ خود با دیگران بردارید. دلیل نمی‌شود که چون دوست‌تان در بهترین کلاس‌های آموزشی در سطح شهر، ثبت‌نام کرده است شما نیز حسرت بخورید و برای جبران این احساس، خود را ملزم به رفتن در این کلاس بدانید!

      کِی از کتاب کمک آموزشی استفاده کنم؟

      زمانی نیاز به کلاس دارید که مراحل آموزش را یک‌بار خودتان طی کنید. مراحل آموزش یعنی کتاب درسی + جزوه دبیر یا درسنامۀ کتاب کمک آموزشی.

      رتبه‌های برتر کنکور، کلاس کنکوری رفتن؟

      هم بله و هم خیر. وقتی با رتبه های برتر مصاحبه داشته‌ایم، این یکی از سوالات ما هم بوده. نتیجه اینکه رتبۀ برتر هم مثل شما قبل از اینکه رتبۀ برتر شود، یک داوطلب بوده و به تناسب نیازهای آموزشی خود به کلاسی رفته است یا نرفته است.

      نکته اینجاست که همه آنها زمانی کلاس آموزشی را انتخاب کردند که خودخوانی و خودآموزی را کامل طی کردند و نتیجۀ دلخواه‌شان را نگرفته‌اند.

      کدوم درس‌های رشتۀ انسانی، نیاز به کلاس دارن؟

      دو موضوع را خوب به یاد بسپارید:

      1. دروس رشتۀ علوم انسانی بیشتر از درس های دیگر رشته‌ها نیاز به کلاس آموزشی دارند چرا که اغلب از نوع دروس متنی هستند که خودخوان و خودآموز هستند.
      2. وقتی اصل خودخوانی و خودآموزی را جدی بگیرید، انتخاب کتاب کمک آموزشی برایتان اهمیت و معنای بیشتری پیدا می‌کند؛ اگر در این انتخاب، دقت کافی را داشته باشید زمان اختصاص یافته برای هر درس کمتر و یکباره خواهد شد.

انتشارات مشاوران آموزش به کمک مؤلفین برجسته در سطح کشور اقدام به تألیف مجموعه کتاب‌های کمک آموزشی متناسب با نیاز آموزشی شما در پایه‌های متوسطه دوم و متوسطه اول کرده است.

اینستاگرام ما

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید