تحلیل, روش مطالعه متوسطه دوم (انسانی), وبلاگ انسانی, وبلاگ متوسطه دوم

سوالات نهایی فلسفه دوازدهم

سوالات نهایی فلسفه دوازدهم

آماده‌سازی برای امتحان سوالات نهایی فلسفه دوازدهم یکی از دغدغه‌های اصلی دانش‌آموزان است. با استفاده از بانک سوالات امتحانی همراه با پاسخ‌نامه، می‌توانید تسلط خود را بر مباحث افزایش دهید. سوالات نهایی فلسفه دوازدهم معمولاً شامل موضوعات مهمی مانند معرفت‌شناسی، فلسفه اسلامی، تفکر انتقادی و آرای فلاسفه بزرگ است. این سوالات نه‌تنها به شما کمک می‌کنند مفاهیم را بهتر درک کنید، بلکه با تیپ‌سوالات رایج امتحانی نیز آشنا می‌شوید.

برای موفقیت در امتحان، توصیه می‌کنیم ابتدا درس‌نامه را مرور کنید، سپس به حل سوالات نهایی فلسفه دوازدهم بپردازید. پاسخ‌های تشریحی به شما نشان می‌دهند که چگونه تحلیل دقیقی از سوالات داشته باشید. این روش به ویژه در مباحث پیچیده‌ای مانند فلسفه غرب و منطق کاربردی بسیار مفید است. با تمرین مستمر، می‌توانید نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف کنید. اکنون با اطمینان خاطر برای امتحان پایان‌ترم آماده شوید و بهترین نتیجه را کسب نمایید!

سوال

1. تعيين كنيد كدام عبارت صحيح و كدام غلط است؟

الف( وقتي كودک با اشاره به حيواني از پدرش مي پرسد»:آن چيست«، بيانگر عدمِ آگاهي او از وجود حيوان است.

ب( فلاسفه مسلمان معتقدند كه مي توان بر اساس اصل »امتناع اجتماع نقيضين« نتيجه گرفت كه پديده ها خود به خود پديد نمي آيند.

ج( كانت قائل به وجود ارتباط بين اختيار و وظيفه اخلاقي نيست.

د( برهان فارابي بر اثبات وجود خدا مبتني بر اصل »مغايرت وجود و ماهيت« است.

ه( فلاسفه معتقدند علم موجودات عقلانی از طريق شهود است و به مفاهيم و استدﻻل مفهومی نيازی ندارند.

و( گزارش هاي تاريخی نشان دهندهي آن است كه حكيمان قديم ايران فقط به عقل به عنوان دستگاه تفكر و استدلال اهميت داده اند.

ز( آغاز نهضت ترجمه متون در قرن دوم هجری، كمك شايانی به شكل گيری حيات فلسفی در جهان اسلام كرد. ح( در طبيعت شناسي ابن سينا مواردی مانند پژمرده شدن گل يا مرگ جاندار به كمال نهايی طبيعت كمک مي كند. ط( سفر با حق و در حق عرفا )سفر دوم( با مبحث »علم النفس« ملاصدرا در كتاب اسفار اربعه مطابقت دارد.

ي( امام خميني)ره( در شرايطی تدريس فلسفه را در حوزه ها آغاز كرد كه بسياری از بزرگان حوزه به شدت با تدريس فلسفه و به خصوص فلسفه صدرايی مخالف بودند.

پاسخ

الف( غلط – درس١ ص٣

ب( صحيح – درس٣ ص١٧

ج( غلط – درس٥ ص٣٦ د( غلط – درس٦ ص٤٢

ه( صحيح – درس٧ ص٥٤

و( غلط – درس٨ ص٥٩

ز(صحيح – درس٩ ص٧٣

ح( صحيح – درس١٠ ص٨١

ط( غلط – درس١١ ص٩٠ ي( صحيح – درس١٢ ص٩٩

سوال

2. گزينه مناسب را انتخاب كنيد.

الف( بر اساس كدام اصل انسان براي با سواد شدن درس مي خواند؟

١ سنخيت                        ٢ وجوب علّي و معلولي

ب( از نظر افﻼطون تعبير »مثال خير« براي خداوند اشاره به چيست؟

١ ذات خداوند                     ٢ خداوند در مرتبه خلق جهان

ج( كدام فيلسوف معتقد است نگاه فيلسوفان به جهان و هستي ناظر بر واقعيت نيست بلكه ساخته ذهن آنان است؟

١ دكارت                       ٢ آگوست كنت

د( گزارهي » برادرم بعد از دانش آموختگي در رشته مهندسي، مدرسه محلّه را ساخت«. به كدام يك از مراتب عقل اشاره دارد؟

١ عقل بالفعل                      ٢ عقل بالمستفاد

ه( كامل ترين مرجع حكمت مشايي كدام يك از موارد زير است؟

١ اشارات و تنبيهات                  ٢ الهيات شفاء

و( به اعتقاد مﻼصدرا آنچه در خارج مي يابيم، از آسمان و درخت و غيره همه مصداق ……………….. هستند.

-١ وجود                        -٢ ماهيت

پاسخ

الف( گزينه١ – درس٣ ص١٨      

ب( گزينه١ – درس٥ ص٣٢      

ج( گزينه٢ – درس٧ ص٥٧

د( گزينه٢ – درس٨ ص٦٥       

ه( گزينه ٢ – درس١٠ ص٨٠      

و( گزينه١ – درس١١ ص٩٣

سوال

3. با توجه به اسامي داخل كادر، ديدگاه هاي زير درباره »خدا« مربوط به كداميك از اين فﻼسفه است؟يك مورد اضافي است

( فارابي دكارت ويليام جيمز ملاصدرا كاتينگهام افلاطون برگسون)

الف( كار خدا هدفدار است و بر اساس هدف و حكمتي خاص صورت مي گيرد. ب( وجود خداوند عمدتاً در تجربه هاي شخصي دروني نهفته است.

ج( قبول خداوند زندگي ما را در بستري قرار مي دهد كه آن را با ارزش و با اهميت مي سازد.

د( تصور من از حقيقتي نامتناهي، از خودِ منِ متناهي و هيچ موجود متناهي ديگر نيست، پس اين تصور از يك وجود نامتناهي است.

ه( همه موجودات و واقعيات جهان عين وابستگي و نياز به خدا هستند و اين نيازمندي، سراسر وجود آنها را فراگرفته است.

و( چون كه هر معلولي نيازمند علّت است؛ پس سلسله علّت هاي اين جهان بايد منتهي به علّتي شود كه خود نيازمند علّت نيست.

پاسخ

الف( افﻼطون – درس٥ ص٣١     

ب( ويليام جيمز – درس٥ ص٣٧     

ج( كاتينگهام – درس٥ ص٣٩

د( دكارت – درس٥ ص٣٤ و ٣٥    

ه( مﻼصدرا – درس٦ ص٤٦      

و( فارابي – درس٦ ص ٤٣ و٤٤

سوال

4. هر كدام از معاني چهارگانهي اتفاق را متناسب با گزاره هاي زير جاگذاري كنيد.

(نفي وجوب علّي و معلولي نفي سنخيت نفي غايتمندي حادثهي پيش بيني نشده)

الف( آب پز شدن تخم مرغ در يخچال

ب( اعتقاد دموكريتوس مبني بر پيدايش عناصر فعلي جهان بر اثر برخورد اتفاقي ذرّات سرگردان

ج( ديدن ناگهاني معلم كﻼس اوّل ابتدايي در پياده روي اربعين

د( عدم رشد گياه با وجود تمامي عوامل رشد و نبود هيچ مانعي

پاسخ

الف( نفي سنخيت درس٤         ص٢٥           

ب( نفي غايتمندي درس٤    ص٢٢

ج( حادثهي پيش بيني نشده درس٤        ص٢٦          

د( نفي وجوب علّي و معلولي)نفي ضرورت( درس٤         ٢٤ص

سوال

5. جاهاي خالي را با كلمات مناسب تكميل كنيد.

الف( ماهيت و چيستي هر شيء بيان كنندهي ………………….. آن شيء است.

ب( موضوعي را كه نسبت به محمولِ وجود، رابطه امكاني دارد …………………… گويند. ج( ارتباط و پيوستگي ميان هر شيء و منشاء آن ﻻزمهي اصل …………………. است.

د( از نظر ابن سينا موجودات جهان چون ذاتاً ……………………… هستند، براي موجود شدن به واجب الوجود بالذات نياز دارند.

ه( از نظر هراكليتوس »كلمه و سخن« ظهور و پرتو ……………………… مي باشد.

و( در بيان مراتب عقل از ديدگاه فﻼسفهي مسلمان مرحله اي از عقل كه انسان هيچ ادراك عقلي ندارد اما آمادگي درك معقوﻻت را دارد، عقل …………… مي نامند.

ز( ويژگي اصلي حكمت مشاء همان صورت ………………….. آن و الگو گرفتن از ارسطو بود.

ح( عﻼمه طباطبايي)ره( براي تدريس فلسفه در سطوح باﻻتر و تخصصي تر كتاب ……………………… را نگاشت.

پاسخ

الف( ذاتيات درس١ ص٣       ب(ممكن الوجود درس٢ ص١٢        

ج( عليت درس٣ ص ٢٠

د( ممكن الوجود درس٦ ص٤٥                      

ه( عقل متعالي)برتر( درس٧ ص٥٤ و(  عقل  بالقوه) هيوﻻيي(    درس٨  ص٦٤       

ز(  استدﻻلي)برهاني/عقلي/ قياسي(    درس٩ص٧٤

ح( نهايه الحكمه درس١٢ ص١٠٥

سوال

6. در قضيهي »انسان شاعر است«. چرا حمل محمول بر موضوع نياز به دليل دارد؟

پاسخ

زيرا بيان كننده ي ذات وحقيقت انسان نيست. – درس١ ص٥

سوال

7. در قضيهي »مربع پنج ضلعي است«. كداميك از روابط سه گانه ميان موضوع و محمول برقرار است؟

پاسخ

امتناعي – درس٢ ص١٠

سوال

8. توماس آكوئيناس كدام برهان ابن سينا را در اروپا گسترش داد؟

پاسخ

برهان وجوب و امكان – درس٦ ص٤٦

سوال

9. فيلسوفان مسيحي در دورهي دوم حاكميت كليسا تحت تاثير آثار كدام فيلسوفان مسلمان قرار گرفتند؟

پاسخ

ابن سينا و ابن رشد – درس٧ ص٥٦

سوال

10. چرا برخي از جريان هاي فكري در اوايل ظهور فلسفه در جهان اسﻼم، با فلسفه و منطق مخالفت كرده اند؟

پاسخ

زيرا يوناني است. ) دربردارنده ي عقايد كساني مثل سقراط، افﻼطون و ارسطوست و با عقايد اسلامي ناسازگار است- درس٨ ص٦٢

سوال

11. هدف مردم در مدينهي جاهله چيست؟

پاسخ

فقط سلامت جسم و فراواني لذت هاي دنيايي – درس٩ ص٧٧

سوال

12. از نظر ابن سينا بهترين نظام ممكن يعني نظام احسن چگونه تحقّق مي يابد؟

پاسخ

با لطف و عنايت خدا – درس١٠ ص٨١

سوال

13. عقيده ی عرفاء را درباره وحدت حقيقت وجود بنويسيد. 

پاسخ

هستي يكي است  و كثرت هاي جهان اصالت ندارند.  – درس١١ ص٩٤

سوال

14. با توجه به ساختار و نظام فكري هر فرد )درخت انديشه(، زندگيِ كساني كه كمتر اهل انديشه ورزي هستند، چه ويژگي دارد؟

پاسخ

زندگي شان به تقليد از ديگران است و تصميم گيري آنها تابع جوّ حاكم بر جامعه است. – درس١٢ ص١٠٨

سوال

15. تفاوت ديدگاه هيوم با ساير تجربه گرايان را دربارهي منشاء درك و پذيرش رابطهي عليت بنويسيد.

پاسخ

تجربه گرايان: انسان از طريق حس، توالي يا هم زماني پديده ها را مشاهده مي كند و رابطه ضروري ميان علت و معلول را در مي يابد و از اين طريق رابطه عليت را درك مي كند.

هيوم: رابطه ضروري ميان علت و معلول يك موضوع حسي نيست و آن را نمي توان از طريق مشاهده حسي و تجربه به دست آورد. و بايد راه تجربي ديگر براي آن پيدا كرد.وي معتقد است عليت يك حالت رواني ناشي از تكرار پديده هاست كه آن را تداعي مي نامد. درس٣ ص١٦ و ١٧

سوال

16. عقل عملي را از ديدگاه ارسطو تعريف كنيد و براي آن مثال بزنيد.

پاسخ

عقل از آن جهت كه درباره ي رفتارهاي انسان و بايد و نبايد هاي او بحث مي كند، عقل عملي ناميده مي شود. درس٧ ص٥٥ و ٥٦

سوال

17. از نظر فيلسوفان مسلمان كاربرد عقل فعال چيست؟

پاسخ

عامل فيض رساني به عقل انسان هاست. تمام ادراك ها و دانش انسان به مدد اين عقل صورت مي گيرد. بواسطه اين عقل است كه انسان مفاهيم كلي را مي فهمد و درك مي كند. – درس٨ ص٦٣

سوال

18. در جغرافياي عرفاني شيخ اشراق منظور از مشرقِ جهان و مغربِ كامل جهان چيست؟

پاسخ

مشرق جهان نور محض يا محل فرشتگان مقرب است و مغرب كامل جهان تاريكي يا عالم ماده است. – درس١٠ ص٨٤

سوال

19. به چه دليل فلسفهي صدرايي را »فلسفهي اصالت وجودي« مي خوانند؟

پاسخ

به خاطر اينكه اصالت وجود، بنيادي ترين اصل فلسفي مﻼصدرا استكه بر ساير مباحث فلسفي او اثر عميق گذاشته و به آنها رنگ و بوي اصالت وجودي بخشيده و در جهان بيني او تغيير اساسي پديده آورده است. – درس١١ ص٩٢

 اگر به دنبال سوالات نهایی فلسفه دوازدهم هستید، مشاوران آموزش بهترین منبع برای آن است. مجموعه‌ای جامع از نمونه‌سوالات امتحانی همراه با پاسخ‌های تشریحی برای شما آماده شده است. با مطالعه این سوالات، می‌توانید به‌راحتی برای امتحان پایان‌ترم آماده شوید. سوالات نهایی فلسفه دوازدهم شامل مباحث مهم کتاب درسی مانند فلسفه اسلامی، منطق و اندیشه‌های فلسفی است. این منبع به شما کمک می‌کند تا با خیال راضی در امتحان شرکت کنید و نمره عالی کسب نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید