برنامه مطالعاتی متوسطه دوم 12 انسانی(سال تحصیلی)

برنامه مطالعاتی پایه 12 هفته اول آذر (27 آبان الی 3 آذر)

برنامه مطالعاتی

مهارت آزمون دادن

هیچ فرقی ندارد که دانش آموز دهمی باشید یا یازدهم و دوازدهم. حتی اگر فارغ التحصیل هستید و می‌خواهید دوباره برای کنکور درس بخوانید. اگر در آزمون آزمایشی شرکت می‌کنید، باید مهارت‌هایی را در آزمون آزمایشی به دست بیاورید تا بتوانید در کنکور، نتیجه بهتری داشته باشید. همچنان که باید هر آزمون هدف‌گذاری داشته و آن اهداف را دنبال کنید.

آیا آزمون لازم است؟

آزمون آزمایشی، لازم است. اما باید هدف گذاری‌ها و مهارت‌هایی داشته باشید. در مورد اهداف آزمون و هدف گذاری‌های آن در همین مطلب برای‌تان خواهیم گفت.

اهداف آزمون

ابتدا هدف گذاری‌های اشتباه در آزمون را بگویم:

+ آزمون برم ببینم من زرنگم یا پسر خاله و دختر عمه‌م.

+ آزمون برم که روی همه را کَم کنم.

+ آزمون برم که دیگه بهم گیر ندن توی خونه.

+ آزمون برم که مشاورم باور کنه درس می‌خونم.

+ آزمون برم که بگن این بچه هم کنکوریه.

اهداف درست آزمون دادن را بدانید:

  1. خودتان را بسنجید!

یعنی شما بعد از مدتی مطالعه براساس برنامه، روش و منابعی که داشته‌اید، باید و حتما بدانید که مسیر طی شده را چگونه و با چه کمیت یا کیفیتی سپری کردید.

آزمون برای ارزیابی است و سنجش کارهای انجام شده در مقابل دیگر رقبا درجا نزنید.

درجا زدن، یعنی اینکه شما مدتی طولانی و حتی تمام مدت مطالعه را به دور از سنجشی شبیه سازی شده، درس بخوانید. درجا زدن یعنی اگرچه تلاش می‌کنید اما بعد از چند ماه، سر همان جایی هستید که روز اول شروع کردید.

 اما با آزمون دادن خواهید دانست چند هفته گذشته چه کار کردید و در هفته‌های بعدی باید چگونه عمل کنید. البته این ها به شرطی است که تحلیل آزمون داشته باشید!

  1. شبیه سازی کنید!

شاید اگر بخواهم مهم‌ترین فایده نزدیک به کنکور در آزمون آزمایشی را انتخاب کنم همین مورد است: شما در شرایطی شبیه سازی شده و مشابه با وضعیت کنکور، خودتان را بارها و بارها می‌سنجید تا بهترین موقعیت و مدیریت ممکن جلسه آزمون را برای خودتان در سر جلسه آزمون نهایی کنکور رقم بزنید.

مهارت‌های آزمون دادن

قطعا باید برای هر آزمون و به طور کلی تمام آزمون‌های‌تان هدف گذاری داشته باشید.

هدف گذاری اشتباه از آزمون دادن: «دیدن تراز و رتبۀ صرف»! این هیجان شما را من هم تجربه کردم. منتهی این‌که انگار، هدف شما از آزمون رفتن همین اعداد و ارقام است.

قانون این است:

آزمونی که توسط خود شما تحلیل نشود، تنها هدر دادن وقت‌تان بوده است.

یادتان باشد: خودتان باید آزمون‌تان را تحلیل کنید و برای رفع اشکال به سراغ فیلم تحلیل آزمون بروید.

مهارت های لازم برای بعد از آزمون:

  1. تحلیل پاسخ‌های خودتان:

 تحلیل آزمون، مهم‌ترین مهارتی است که باید به آن برسید. در پاسخنامه بخوانید که آیا دلیل طراح با تحلیل و توجیه شما یکی بوده یا خیر؟

اگر نه، حتما نکتۀ آن را به نکته نویسی‌های همان درس اضافه کنید.

  1. تحلیل کارنامه:

 حالا به سراغ کارنامه آزمون بروید و وضعیت خودتان را با خودتان و دیگر رقبا مقایسه کنید. در تحلیل کارنامه کنکور، مهم این است که توانایی‌های‌تان را مقایسه نکنید؛ بلکه عملکرد و رفتار کنکوری‌تان را در مقایسه با دیگران تحلیل کنید.

 مثلا در درس اقتصاد ببینید میانگین داوطلبانی که به مسائل اقتصاد، پاسخ درست داده‌اند چه‌قدر است و شما با سرمایه‌گذاری بر روی مسائل و نمودارهای اقتصاد در آزمون‌های بعدی چه تغییری در رتبۀ این درس، برای‌تان به وجود خواهد آمد.

ببینید کجای حد انتظارتان در این آزمون هستید. منظورم این است که شما اگر برای رتبۀ مورد نیاز دانشگاه فرهنگیان درس می‌خوانید و آزمون می‌روید، قرار نیست در همین آزمون اول و دوم و سوم و … به آن رتبه برسید. بلکه نیاز به پیشرفت پلکانی دارید تا با اطمینان، سر جلسۀ کنکور حاضر شوید!

  1. ارزیابی:

بعد از هر آزمون ببینید که تا چه اندازه با هدف گذاری‌های تعیین شده در آزمون قبل فاصله دارید و چه اندازه توانستید آن‌ها را اجرا کنید.

  1. هدف گذاری جدید:

چرا بعضی از شما (که تعدادتان هم کم نیست) بعد از دیدن کارنامه تا چند روز در شوک و ناراحتی و اعصاب خوردی و ناامیدی و …. به سر می برید. و وقتی به خودتان می‌آیید که حداقل 3 روز از زمان آزمون بعدی گذشته است؟! که آن را از دست داده اید!

باید به این ظرفیت و مهارت برسید:

جنبه آزمون دادن داشته باشید!

پروندۀ اشتباهات هر آزمون را نسبت به خودتان ببندید، اما نسبت به کنکور هرگز اشتباهات‌تان را فراموش نکنید. یعنی اینکه اگر هر آزمون اشتباهی جدید مرتکب شدید و یا اشتباه قبلی را تکرار کردید، به جای سرخوردگی و افسردگی، تلاش کنید آن را برطرف کنید.

منظورم از جنبۀ آزمون دادن این است که حتی اگر تجربۀ چند ساله شرکت در آزمون را دارند، تجربه جدی و بالغانه شرکت در آزمون در سال دوازدهم را باید متفاوت بدانید. قطعا در سال کنکور، جنس اشتباهات شما متفاوت خواهد بود. پس نگاه شما هم نسبت به کنکور باید بالغانه باشد.

ادامه دارد…

برنامه مطالعاتی
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید