روش مطالعه متوسطه دوم (انسانی)

روش مطالعه فلسفه

روش مطالعه فلسفه

روش مطالعه فلسفه – کنکور

فلسفه یکی از چالشی‌ترین دروس برای دانش آموزان علوم انسانی محسوب می‌شود.
به طوری که تعداد قابل توجهی آن را از برنامۀ مطالعاتی خود حذف می‌کنند.
و در جواب چرایی این کار عموما یک جواب دارند:

«فلسفه را نمی‌فهمم»

این درس نیاز به درک عمیق دارد و شما باید مطالبش را خوب یاد بگیرید. البته باید هم خوب فهمیده شود و هم منظم مرور شود. پس اگر درس را هم خوب فهمیدید آن را رها نکنید و مرور یادتان نرود.

روش مطالعه فلسفه یازدهم از زبان دکتر احمد خداداد حسینی ـ مؤلف محترم کتاب فلسفه و منطق جامع کنکور و فلسفه هدفدار یازدهم

گرچه کتاب فلسفۀ یازدهم به‌ظاهر ساده و کم‌حجم است؛ اما آنقدر مفاهیم سخت و پیچیده دارد نیازمند مطالعة عمیقی است که زمان می‌برد. پس نمی‌شود یادگیری و فهم کامل آن را موکول کرد به سال دوازدهم که هم‌زمان با سال کنکورتان است و انبوهی از کتاب‌ها و درس‌ها بر سرمان ریخته است. از طرف دیگر، مطالعۀ کنکوری این کتاب هم نیازمند داشتن پایۀ قوی است؛ وگرنه محال است که بتوانیم از پس تست‌های کنکوری بر بیاییم.

ویژگی‌های فلسفه در پایۀ یازدهم

در ادامه چند ویژگی کتاب فلسفۀ یازدهم را با هم مرور می‌کنیم تا دلایل اهمیت آن را بدانیم و سپس، چند پیشنهاد کوچک و ساده هم مطرح می‌کنیم تا بتوانید هم برای سال یازدهم و هم برای سال دوازدهم با خیال راحت از پس این درس بر بیایید.

۱- سال یازدهم اولین مواجهه با فلسفه 

برخلاف دروسی مانند جامعه‌شناسی، ادبیات، ریاضی و آمار و مانند این‌ها که از سال دهم و حتی قبل‌تر با آنها آشنا بودیم، فلسفه درسی است که اولین‌بار، یکسال مانده به کنکور با آن برخورد می‌کنیم. بنابراین، از قبل هیچ تصویر و پیش‌زمینه‌ای از آن در ذهن ما وجود نداشته است. پس باید آن را جدی بگیریم. درست مانند درس روان‌شناسی.

۲- زنجیرۀ آموزشی در دو کتاب فلسفه

اصلاً شک نکنید که اگر فلسفۀ یازدهم را یاد نگرفته باشید، محال است بتوانید از پس فلسفۀ دوازدهم برآیید. برخلاف کتاب‌های نظام قدیم، بسیاری از مطالب و اصطلاحاتی که امسال با آن آشنا می‌شوید، پایه‌های مطالب کتاب سال دوازدهم‌اند. باید همین‌جا و همین امسال آنها را خوب بفهمید تا سال آینده برای یادگیری مباحث بعدی، به مشکل برنخورید.

برخلاف کتاب نظام قدیم، کتاب فلسفۀ یازدهم پیش‌نیاز فلسفه دوازدهم است!

۳- منطق قوی ≠ فلسفه قوی

خیلی‌ها فکر می‌کنند که اگر در سال دهم و در درس منطق قوی بوده‌اند، پس فلسفه دیگر کاری ندارد. اصلاً این‌طور نیست؛ منطق دانشی است که به تمرین و فلسفه دانشی است که به تفکر و تأمل نیاز دارد. یادگیری منطق با تمرین زیاد به‌دست می‌آید و یادگیری فلسفه با دقت و تفکر در ظرافت‌های موجود در محتوای درس.

خیلی خودمانی‌تر بگوییم: منطق دو دوتا، چهارتاست؛ ولی فلسفه اصلاً چنین حساب‌وکتابی ندارد.

چند پیشنهاد جدّی

۱- فریب یکی دو درس اول کتاب را نخورید.

همین که از درس‌های اول و دوم کتاب درسی بگذریم، ناگهان با انبوهی از مطالب مواجه خواهیم شد. بهتر است خودتان را برای خواندن این مفاهیم آماده کنید. در ضمن، از همین حالا آماده باشید که نیمسال دوم، باز هم مطالب و محتوای درس جدی‌تر و بیشتر می‌شود.

۲- خیلی از درس‌های این کتاب به هم مرتبط‌اند.

اگر درس 1 و 2 را خوب نفهمید، در درس‌های 3 تا 5 به مشکلاتی بر خواهید خورد و اگر درس 6 و 7 را خوب یاد نگیرید، درس هشتم که از همۀ کتاب پرمحتواتر است را یاد نمی‌گیرید. در بسیاری از موارد نیاز خواهید داشت تا محتوای درس جدید را با مطالب درس قبلی تطبیق دهید.

پس سعی کنید مطالب را مقایسه‌ای یاد بگیرید.

۳- برای تست‌زنی عجله نکنید.

اول مطالب را با سؤالات تشریحی مرور کنید تا مطالب در ذهنتان جا بیفتد و موضوعات برایتان دسته‌بندی شوند. یادتان باشد که اول کار نروید سراغ تست‌هایی در سطح کنکور! خیلی مهم است که در اول راه فقط با شکل تستی سؤالات آشنا شوید؛ یعنی فقط ببینید که یک مطلب به شکل‌های مختلفی می‌نواند به‌صورت چهارگزینه‌ای طرح شود. بعد از این آشنایی می‌توانید برورید سراغ تست‌های سنگین‌تر.

۴- از همین حالا بدانید:

هرچه یاد می‌گیرید، در سال دوازدهم به گوشتان خواهد خورد و سال بعد، ممکن است با سؤالات ترکیبی مواجه شوید. پس مطالب را خوب دسته‌بندی کنید و مفاهیم کلیدی را جدی بگیرید. شاید برای این کار به کتابی غیر از کتاب درسی و راهنمای معلم‌تان نیاز داشته باشید.

روش مطالعه فلسفه

حال که به قلم جناب آقای خداداد نسبت به روش مطالعۀ فلسفۀ بینش پیدا کردید ذکر چند نکته به شما در چگونگی مطالعه و تست‌زنی در این درس کمک خواهد کرد.

1 .فلسفه را وقتی برای مرورهای هفتگی‌تان در برنامه جای می‌دهید؛ طوری بخوانید که انگار آخرین بار است این درس را می‌خوانید چرا که اینگونه ذهن شما به خود اجازۀ پذیرش داده‌های جدید اطلاعات را می‌دهد.

و هر بار که کتاب درسی را باز می‌کنید گویی اولین بار است که این کتاب را می‌خوانید یعنی هایلایت کردن خط به خط کتاب درسی آن هم برای درسی که به تبیین شما نیاز دارد کار نادرستی است؛ چرا که فلسفه این قابلیت را دارد که از هر خط در کتاب درسی، هر بار پرسش‌های متنوع مطرح شود و هر بار شما را شگفت زده کند که از این زاویۀ جدید نیز می‌توان به آن نگریست.

روش مطالعه فلسفه 2
روش مطالعه فلسفه 3

2 .در تست زدن برای درس فلسفه و منطق، حتما با این موضوع برخورد می‌کنید که بین گزینه هاشک می‌کنید / پاسخ صحیح را می‌دانید اما علت غلط بودن سایر گزینه‌ها را نمی‌دانید حتما این دسته از تست‌ها را علامت بزنید و در آخر به بررسی کامل و مفصل این سؤالات بپردازید.

3 .حتما و حتما تست‌های تألیفی در کتاب‌های مشاوران را کار کنید. تست‌های تالیفی به شما این بینش را خواهد داد که یاد بگیرید که کدام تست را در کنکور میتوانید پاسخ دهید و کدام را پاسخ ندهید تا غلط نزنید.

4 .و مهم‌تر این که درسنامه‌های کتاب مشاوران را خیلی دقیق بخوانید تا بتوانید مفاهیم را یاد بگیرید. یادگیری این درس، بدون یادگیری مفاهیم ممکن نیست. در نتیجه به دنبال خلاصه در این درس نگردید و باید هم کتاب درسی و هم درسنامۀ مشاوران را خوب مسلط شوید.

روش مطالعه فلسفه 4

5 .آیا 20 گرفتن در امتحانات مدرسه برای درس فلسفه به معنای درصد بالای 80 زدن در آزمون‌های آزمایشی و کنکور است؟

اینکه از پس امتحانات هفتگی ـ میان‌ترم مدرسه بر می‌آیید؛ دلیل موجهی برای برآمدن از عهدۀ سؤالات چالشی کنکور در این درس نیست با نگاهی به درصدهای منتشر شده از سوی سازمان سنجش برای فلسفه و منطق، می‌بینیم که میانگین درصدهای داوطلبان در این درس، خبر از چیز دیگری می‌دهد.

میانگین درصد این درس در کنکور1400 با 332099 شرکت کننده: 4.2

منبع تصویر زیر: آرشیو پیک سنجش سال ۱۴۰۰؛ هفته‌نامه ۱۲۵۸, تاریخ انتشار: ۱۳ دی ماه

روش مطالعه فلسفه 5
  • درصد مطلوب و عالی برای کسب رتبۀ زیر 1000 در این درس، بالای 50 درصد است.
  • یعنی اگر می‌خواهید جزو رتبه‌های برتر فلسفه و منطق در کنکور باشید باید به طور میانگین به 15 سؤال کنکور در این درس، پاسخ درست بدهید. پس لازم است یاد بگیرید با اطمینان واستدلال درست به سؤالات این درس پاسخ دهید.

حتی با نگاهی به سؤالات امتحان نهایی فلسفۀ دوازدهم، متوجه می‌شویم هدف طراحان سؤال امتحان نهایی دوازدهم، سنجیدن حفظیات‌تان نیست بلکه سبک این سؤالات رو به سوی مفهومی‌تر شدن است؛ یعنی از شما می‎خواهند مفاهیم مختلف را مقایسه کنید و ارتباط بین‌شان را کشف کنید.

به طور نمونه، سؤالات زیر را بخوانید:

 

سؤال 18 ـ امتحان نهایی خرداد ماه 1402. فلسفه 2:

 

جایگاه عقل را در دورۀ «اول» و «دوم» حاکمیت کلیسا و مسیحیت در اروپا، با یکدیگر مقایسه کنید.

 

سؤال 23 ـ امتحان نهایی خرداد ماه 1402. فلسفه 2:

 

با بیان نظر ملاصدرا و میرداماد در زمینۀ مبحث «اصالت وجود و اصالت ماهیت» تفاوت دیدگاه آن دو را شرح دهید.                           

از آقای احمد خداداد حسینی ـ مؤلف کتاب منطق و فلسفۀ جامع کنکور مشاوران ـ بخوانید:

«فراموش نکنید فلسفه به هیچ وجه، حفظ کردنی نیست. همین که مطالب را خوب بفهمیم و ارتباط مطالب را با هم درک کنیم. نود درصد راه را رفته‌ایم.»

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید