خبر رسان تجربی

فصل‌های پر‌سوال زیست‌شناسی در کنکور

فصل‌های پر‌سوال زیست‌شناسی در کنکور

فصل‌های پر‌سوال زیست‌شناسی در کنکور

از کدوم فصل های زیست شناسی سوالات بیشتری تو کنکور طرح میشه ؟

سلام به دوستای وفادار خودمون ! امیدوارم حال دلتون خیلی خوب باشه !

عنوان موضوعمون سوالیه که به احتمال زیاد ذهن شما دانش آموزان عزیز رو به خودش درگیر می کنه علی الخصوص تو سال منتهی به کنکور یعنی سال دوازدهم و تو دوران جمع بندی که می خواید بیشتر انرژی تون رو رو فصل هایی بذارید که اصطلاحاً می گن تست خیزن ! یعنی تست های بیشتری تو کنکور ازشون میاد . قبل از هر چیزی اینو بگم که برخلاف امتحانات نهایی و ارزشیابی های پایانی که بارم بندی مشخصی دارن ، کنکور هیچ بارم بندی خاصی نداره ! یعنی معلوم نیست از هر کدوم از فصل ها چند تا سوال تو کنکور طرح میشه .یه جورایی سازمان سنجش تو زمینه طرح سوال دستش بازه . حالا ممکنه تو بعضی جاها مطالبی تحت عنوان این که (از هر فصل چند تا سوال تو کنکور طرح میشه ) رو دیده باشید که در واقع اعداد و ارقام بدست اومده از میانگین سوالات چند سال کنکور بدست اومده و قرارم نیست که این اعداد هر سال حاکم باشه و شما هم قرار نیست چندین سال پشت کنکور بمونید و کنکور بدید و هدف اصلی اینه که همون سال اول به هدفتون برسید . اجازه بدید واسه شفاف سازی بیشتر یه مثال عینی رو بزنم : سال 98 از فصل 8 سال دوازدهم ( رفتار شناسی ) که فصل سختی هم نیستش و خیلی از دانش آموزا دست کم گرفته بودنش و کمتر رو این فصل کار کرده بودن ، دو سوال تو کنکور طرح شد در حالی که سال بعدش یعنی سال 99 که بچه ها متوجه این موضوع شده بودن و بیشتر رو این فصل تمرکز کرده بودن چون تصور می کردن به راحتی میتونن تست های این فصل رو بزنن ، هیچ تستی تو کنکور 99 از این فصل طرح نشد و این یعنی این که نمیشه به این اعداد و ارقام اطمینان کرد .

1.دفع خطر احتمالی واجبه :

بله کاملاً درست خوندید ( دفع خطر احتمالی از واجباته ) ، با این موضوع تو مباحث دینی بیشتر برخورد کردید اما چه ربطی به زیست داره ؟

تا زمانی که برای ورود به دانشگاه باید از سد آزمونی بگذرید که مجری برگزاری این آزمون قاعده و اصول و بارم بندی خاصی نداره ، وجود تفکرات غالب بر دست اندرکاران این مجری همواره واسه شما دانش آموزا یه خطر احتمالی محسوب میشه  ( شاید باورتون نشه که با توجه تاکیدات مکرر مبنی بر این که نباید از بیشتر بدانید ها سوال طرح کرد اما سال 99 سازمان سنجش از اپران لک ( بیشتر بدانید فصل 2 سال دوازدهم ) سوال کنکوری آورد )  . به پیشینه سازمان سنجش نمیشه اعتماد کرد و اکثر سال ها دانش آموزان رو سورپرایز میکنه یا بهتر بگم رونالدینیویی عمل میکنه یعنی رو مواردی تمرکز میکنه که حدس میزنه بیشتر دانش آموزا رو اون مباحث کمترتمرکز میکنن ، پس لازمه که هر  دانش آموزی این خطر احتمالی رو دفع کنه و برای این کار به هیچ عنوان نباید بحثی یا فصلی رو حذف کرد ، همه مباحث رو باید خوند حتی اگه از اون مبحث خوشتون نمیاد اما میشه رو بعضی مطالب بیشتر تمرکز کرد .

2.موضوعات زیست شناسی :

واسه این که شما دانش آموزان عزیز چارچوب کار بهتر بیاد دستتون ، اجازه بدید مباحث 24 فصل سه ساله دوره دوم زیست شناسی رو براتون موضوع بندی کنم تا بتونید مباحث مرتبط به هم رو با هم بخونید که یه جورایی قدرت ترکیب مطالبتون بره بالاتر ( البته واسه دوران جمع بندی به درد میخوره ) :

 

 

 

موضوعات زیست شناسی دوره دوم متوسطه

جانوری

A : سلولی مولکولی :              دهم : فصل1

                                                 یازدهم : فصل 6

                                                 دوازدهم : فصل 1 و 2

B : بدن انسان(دستگاههای بدن) :    دهم : 

فصل 2+ فصل 3 + فصل 4 + فصل 5

                                                 یازدهم : 

فصل 1 + فصل 2+ فصل 3+ فصل 4+ فصل 5+ فصل 7

C : ژنتیک :                                 یازدهم : فصل 6

                                               دوازدهم : 

فصل 3 + فصل 4 ( ژنتیک جمعیت ) + فصل 7

گیاهی(فقط نهاندانگان )

                                            دهم : فصل 6 + فصل 7

                                          یازدهم : فصل 8 + فصل 9

                                       دوازدهم : فصل 6

 

فصل 5 دوازدهم با تمامی مباحث ترکیب می شه چون تنفس یاخته ای در تمامی یاخته ها انجام می شه

 

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید .

                       نویسنده:کاوه شیلان آبادی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید