برنامه مطالعاتی متوسطه دوم 12 انسانی(سال تحصیلی)

برنامه مطالعاتی دوازدهم 2 اسفند (5 الی 11 اسفند)

برنامه مطالعاتی 2 اسفند

توضیحات برنامۀ مطالعاتی دوازدهم 2 اسفند ماه

دوازدهمی‌ها و داوطلبان کنکور 1403 سلام!

آنچه در برنامه مطالعاتی دوازدهم 1 اسفند مهم است بدانید و انجام دهید:

بهمن ماه را پشت سر گذاشتید و اگر در حال گذار از فرسودگی سال کنکور هستید این موضوع را در ذهن خود بزرگ نکنید چرا که شما در این راه تنها نیستید.

دوستان عزیز! در برنامه مطالعاتی دوازدهم 2 اسفند چیزی باقی نمانده تا درس‌های پایۀ یازدهم و دو درس اقتصاد و منطق از پایۀ دهم نیز تمام شوند و شما به واسطۀ پشت سر گذاشتن این دستاورد، دل‌گرم و با خیالی آسوده به ادامه دادن مسیری که در آن هستید مصمم باشید.

در ادامۀ توضیحات هفته 2 اسفند از برنامه مطالعاتی، قرار است به یکی از دغدغه‌های شما برای کنکور پاسخ دهیم: «با استرس کنکور چکار کنیم؟»

چگونه برای کنکور استرس نداشته باشید؟

  1. تعریف موضوع:

    تلاش برای رسیدن به هدف، استرس دارد.
    این استرس با نزدیک شدن به کنکور، به طور طبیعی یا ناخواسته در هر داوطلبی وجود دارد. هر داوطلبی، براساس ویژگی های فردی، میزان رضایت از پیشرفت و …. این استرس را تجربه خواهد کرد.

چگونه استرس نداشته باشید؟

قطعا باید استرس داشته باشید؛ بدون شک باید نگران باشید؛ حتما باید برایتان مهم باشد که نتیجۀ چندین سال تلاش شما و امیدواری خانواده، چگونه به دست شما رقم خواهد خورد.

می‌خواهم این نکته را بدانید:

هرگز مقاومت درونی یا بیرونی نسبت به استرس و نگرانی برای کنکور نداشته باشید؛ آن را بپذیرید!

پذیرش موضوعِ «اهمیت نتیجه ای که خواهید گرفت» نشان دهنده یک موضوع بزرگتر است:

اینکه شما برای رسیدن به «بهترین نتیجه ممکن» تمام تلاش خود را تا به امروز داشته اید، یا تلاش مناسب را در روزهای آینده نیز خواهید داشت که امروز نگران هستید آیا به قول معروف «مُزد زحمات خودم و خانواده را خواهم گرفت؟»

خودتان تعیین کننده هستید:

استرس داشتن یا نداشتن شما در روزهای باقی‌مانده تا کنکور و نتیجه گرفتن یا نگرفتن شما در کنکور، همگی بستگی به پاسخ شما به این سوالات دارد:

  • آیا در این مدت تمام تلاش خود را داشته‌اید؟
  • آیا تمام توان خود را برای رسیدن به هدفتان داشته‌اید؟

اگر پاسخ شما به این سوالات، مثبت است پس نگرانی شما از نتیجه گرفتن یک امر طبیعی است – و تنها «مقدار نگرانی» شماست که باید «کنترل» و «مدیریت» شود تا به روند نتیجه گرفتن شما لطمه‌ای وارد نکند و این مهارت و مدیریت را با مشاور خود خواهید داشت.

راهکار:

تنها کاری که باید انجام دهید این است:

تا زمانی که برایتان ممکن است، تا جایی که برایتان ممکن است، برای رسیدن به هدف خود تلاش کنید؛ همین و بس.

اما اگر پاسخ شما به سوالاتی که گفتم، منفی است؛ یعنی هنوز تلاش لازم را نداشته اید – خواسته یا ناخواسته، دانسته یا ندانسته-  یعنی به هر حال در نقطه ای از امیدواری برای رسیدن به هدفتان نیستید.

برای همین نگرانی شما، ته مایه‌های ناامیدی و پذیرش شکست را دارد.

راهکار:

کاری که باید انجام دهید انتخاب یکی از این دو مسیر است:

  1. تسلیم شوید و خودتان را از شرّ این نگرانی و استرس لعنتی کنکور اردیبهشت خلاص کنید و در اولین فرصت با یک مشاور متخصص برای کنکور سال بعد شروع کنید به مطالعه و برنامه ریزی.
  2. بجنگید برای آنکه در روزهای باقی‌مانده تا نوبت اول کنکور نهایت تلاش و توان خود را صرف کنید؛ جوری که وقتی از سر جلسه آزمون بیرون آمدید، سربلند باشید؛ نه بخاطر پاسخ های درست و رتبه‌ای که خواهید داشت. بلکه بخاطر تلاش جانانه ای که تا لحظه آخر داشتید.

شاخص‌های تلاش برای هدف

اما یادتان باشد؛ تلاش باید سه ویژگی داشته باشد:

  • درست
  • حساب شده
  • به موقع.

برنامه مطالعاتی دوازدهم 2 اسفند

برنامه مطالعاتی دوازدهم 2 اسفند
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید