برنامه مطالعاتی متوسطه دوم 11 انسانی(سال تحصیلی)

برنامه مطالعاتی یازدهم 2 اسفند (5 الی 11 اسفند)

برنامه مطالعاتی 2 اسفند

توضیحات برنامۀ مطالعاتی هفته 2 اسفند؛ پایۀ یازدهم انسانی

یازدهمی‌های عزیز! در هفته 2 اسفند از برنامۀ هفتگی به سؤالی که برایتان مهم است می‌پردازیم و آن اینکه: «چرا در آزمون نتیجه نمی‌گیرم؟»

تعریف شما از نتیجه گرفتن چیست؟

اول از همه باید این موضوع را بررسی کنید که چرا اصلا تا الان فکر می‌کردید دارید نتیجه می‌گیرید؟ تعریف‌تان از نتیجه گرفتن در آزمون چیست و چرا در این بازه زمانی به این نتیجه رسیده‌اید که افت کرده‌اید؟

در واقع دارم با شما از فرا شناخت حرف میزنم. فرا شناخت یعنی مدیریت تفکر. یعنی تفکر درباره تفکر. یعنی علت افکار خود را بررسی کنید و بفهمید چرا چنین فکری به ذهن‌تان خطور کرده است.

از آغاز تا امروز ـ توصیه‌های مشاوره‌ای در برنامه مطالعاتی یازدهم 2 اسفند

اگر داوطلبانی را که از تابستان به طور جدی مطالعه‌شان را شروع کرده‌اند کنار بگذاریم، اکثر دانش آموزان از مهر ماه به طور جدی مسیر خود را استارت زده‌اند.

طبیعتا در در این مقطع شرایط نسبت به امروز بسیار بهتر بود.

دانش‌آموز انرژی و انگیزه شروع را داشت، بعد از چند ماه تعطیلی بار دیگر به مدرسه رفته و از دوستان و معلمانش انرژی می‌گرفت و علاوه بر آن بودجه‌بندی آزمون‌ها نیز پیش روی کندی داشت.

امروز اما تقریبا شور و شوق شروع فروکش کرده و روزمرگی رفت و آمد به مدرسه در کنار سنگین شدن حجم برنامه آزمون دانش‌آموز را آزار می‌دهد.

بعلاوه آزمون‌های آزمایشی نیز رفته رفته سطح سوالات خود را به کنکور نزدیک می‌کنند و دشواری سوالات کاملا محسوس می‌شود.

همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا دانش‌آموز در آزمون‌ها به اندازه چند آزمون اول نتیجه نگیرد و اینطور تحلیل می‌کند که من نمی‌توانم در کنکور موفق شوم.

پس می‌توان گفت شرایط عوض شده است نه اینکه شما ضعیف‌تر شده باشید.

اگر می‌خواهید مانند سابق در آزمون‌ها نتیجه بگیرید لازم است متناسب با شرایط تغییر کنید.

درست است که با تأثیر معدل در کنکور، گویی کنکور شما از همین حالا شروع شده؛ اما پیشنهاد ما این است که ذهن خود را بیش از پیش درگیر به دست آوردن نتیجۀ مطلوب در آزمون‌های آزمایشی نکنید و همگام با مدرسه پیش بروید. یعنی محور اصلی تمرکزتان را بر روی آزمون آزمایشی نگذارید بلکه نتیجه گرفتن در آزمون آزمایشی یکی از کارهایی است که در سال یازدهم انجام می‌دهید.

نتیجه گرا نباشید!

انقدر ذهن خود را درگیر تراز و رتبه و عدد و رقم نکنید. با تمام قوا روی فرآیند متمرکز شوید. بله، فرآیند!

یعنی مسیری که برای رسیدن به نتیجه باید طی شود، نه خود نتیجه. چرا که اگر اجزای فرآیند را اصلاح کنید نتیجه حاصل خواهد شد. بدون توجه کردن و نشخوار فکری روی آن (:

یعنی اگر داوطلبی مدام درگیر این باشد که چرا نتیجه نمی‌گیرم و و تمام انرژی خود را روی این موضوع متمرکز کند؛ طبیعتا پیشرفتی نخواهد کرد! چرا که فقط به انتهای مسیر توجه  دارد و نه کارهایی که برای رسیدن به این قله باید انجام شود.

 اما داوطلبی که فارغ از نتیجه بر روی کیفیت کار خود و روشمند شدن متمرکز شود طبیعتا به نتیجه خواهد رسید.

شما جزو کدام دسته هستید؟

برنامه مطالعاتی یازدهم 2 اسفند

برنامه مطالعاتی یازدهم 2 اسفند
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید