روش مطالعه متوسطه دوم (انسانی)

روش مطالعه ریاضی و آمار

روش مطالعه ریاضی و آمار

حل‌مسئله در ریاضی و آمار رشتۀ انسانی، بیشتر از محاسبات به ذهن انتزاعی نیاز دارد. دانش‌آموزان انسانی این ذهن انتزاعی را با درک منطق و فلسفه، تقویت می‌کنند. یعنی «یاد نگرفتن» ریاضی توسط دانش‌آموز انسانی، تنها یک باور و برچسبی نادرست است.

ریاضی برگ برنده کنکور شما

نتیجه کل مطلب، در این جمله خلاصه می‌شود: شما به عنوان دانش آموزان انسانی باید ریاضی را جدی بگیرید.

میانگین کشوری درس ریاضی و آمار در کنکور1400 علوم انسانی %1.5 بود. میانگینی که بسیار جالب است وقتی در کنار درس‌های دیگر همین کنکور قرار می‌گیرد.

 

تعداد و میانگین نمرات خام حاضران در جلسه گروه آزمایشي علوم انسانی آزمون سراسری سال 1400 (در دروس اختصاصی)

جدول ریاضی

منبع: آرشیو پیک سنجش سال 1400؛ هفته‌نامه 1258, تاریخ انتشار: 13 دی ماه

غالب دانش آموزان علوم انسانی چه تصوری از ریاضی دارند؟ مثبت یا منفی؟! سخت یا دشوار؟

انگار برای اکثر آن‌ها، حد وسطی برای درس ریاضی و آمار نیست. یا آن را کنار گذاشته‌اند و تنها برای قبول شدن در امتحان می‌خوانند؛ یا با تصور یک امتیاز فوق‌العاده ویژه، سرمایه‌گذاری ویژه‌ای برای آن دارند. البته در این بین، هستند دانش آموزانی که میانه را گرفته‌اند. اما اغلب همان دو گروه هستند که بالاتر گفته شد.

شاید تعدادی از شما دانش‌آموزان خوب علوم انسانی با این ذهنیت، خواندن این متن را دنبال می‌کنید:

زمان کافی برای مطالعه ریاضی را ندارم پس نمی‌خونم!

این جمله کاملاً اشتباه است؛ شما زمان کافی برای مطالعۀ ریاضی را دارید. اما بنا به دلایلی نادرست، این کار را انجام نمی‌دهید. توجیهاتی مثل این‌

 ریاضی که مهم نیست، همه صفر میزنن!

من اگه بخوام ریاضی بخونم که نمی‌اومدم رشتۀ انسانی!

پیشرفت در ریاضی، دو گام دارد: 1) خراب کردن دیوار ترس از ریاضی؛ 2) دست به قلم شدن

ریاضی و آمار در رشته انسانی، یک درس زاپاس نیست. با به دست آوردن حداقل درصد در این درس به طرز عجیبی از رقبای خود جلو می‌زنید. ولی اشتباه شما کجاست؟!

1) فکر می‌کنین نمی‌تونین بخونینش 2) فکر می‌کنین نیاز به درصد بالایی دارین توی این درس 3) فکر می‌کنین به ساعت‌های بسیار زیادی برای مطالعه نیاز داره، طوری که از خوندن درس‌های دیگه میوفتین.

در روش مطالعه ریاضی، مرحله یادگیری و پرکاری تستی بسیار مهم است .

یادگیری، زمانی است که شما مطالب را می‌خوانید و در ذهن شما نقش می‌بندد اما برای تثبیت مطالب و جلوگیری از بهم ریختگی ذهنی، نیاز به تمرین و تست زیاد دارید: یعنی پرکاری تستی .

در برنامۀ مطالعاتی تابستان کنکور 1403 به شما داوطلبان کنکوری، روش برنامه‌ریزی برای درس ریاضی را برای به دست آوردن نتیجۀ مطلوب گفته‌ایم.

در ریاضی کافی است مطلب را بفهمید. وقتی با درک کامل و با اعتماد به نفس، مسئله‌ای را حل کنید، بسیار هیجان انگیز و لذت بخش خواهد بود. و هر چه می‌گذرد، در درصد بالا زدن مشتاق‌تر می شوید.

نکتۀ مشاوره‌ای:

«پرکاری تستی یعنی دیگه کتاب و جزوه را بذارین زمین و دست به خودکار بشین برای تمرین حل کردن و تحلیل روش حل که اشتباهات و نکته ها و ریزه کاری ها و میانبرها را کشف کنین

روش مطالعه ریاضی و آمار به این گونه است !

ریاضی، متن نیست که با چند بار خواندن در ذهن جا بیفتید. ریاضی بازی اعداد با ذهن است و باید آنقدر این چرخش اعداد و فرمول‌ها را تمرین کنید تا در آزمون‌ها و امتحانات دچار سردرگمی نشوید.

اشتباه کردن در درسی مانند ریاضی طبیعی است. پس اگر اشتباه می‌کنید، نگران نباشید و ادامه دهید. گاها این اشتباهات باعث می‌شه شما اعتماد به نفس خود را در حل مسائل از دست بدهید و دیگر به سراغ حل آن مسائل نروید .

اما این کار واقعـــــــــا اشتباه است. شما باید آن‌قدر در تمرین ها و هنگام مطالعه اشتباه بکنید تا دیگر مغزتان آن اشتباهات را در سر جلسه تکرار نکند .

پس اگر سؤالی را غلط حل می‌کنید؛ اجازه بدهید سوتی‌هایی که مغزتان ممکن است سر جلسه انجام بدهد را سر حل تمرین انجام دهد.

ریاضی را از پایه بخوانید؛ یعنی به سراغ کتاب پایۀ نهم بروید که در آن کتاب مفاهیم و مطالب پایه‌ای و نه چندان دشوار ریاضی را خواهید آموخت. این فصل‌ها را مطالعه کنید و یاد بگیرید: «توان و ریشه، عبارت‌های جبری، عبارت‌های گویا.»

از طرف انتشارات مشاوران آموزش، مباحث پایه‌ای را در قالب فصل صفر برایتان گرد‌آوری کرده‌ایم؛ آن را دانلود کنید و مطالعه‌اش را جدی بگیرید.

حالا می‌رسیم به این سؤال که: با روش مطالعه ریاضی و آمار چگونه تست بزنیم؟

ریاضی نیاز به فهم عمیق دارد پس باید برای آن خوب وقت بگذارید. پس بعد  پس از مطالعۀ خوب هر مبحث و حل مثال‌هایی در حین مطالعه، باید به سراغ تست‌ها بروید. شما با تست زدن خود را به چالش می‌کشید. به احتمال زیاد پس از تست زدن، سوالات زیادی برایتان پیش می‌آید و دوباره به سراغ درسنامه می‌روید و دوباره با دقت نکات را می‌خوانید. همچنین در تست ها نکاتی را یاد خواهید گرفت که در درسنامه نبودند. در کل روش مطالعه ریاضی به این گونه است :

مطالعه درسنامه یا جزوه —-» تست آموزشی و تحلیل آن  —-»  بازگشت به درسنامه  —-»  پرکاری تستی و تحلیل و بررسی دقیق  

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید