روش مطالعه متوسطه دوم (انسانی)

روش مطالعۀ علوم و فنون ادبی

روش مطالعۀ علوم و فنون ادبی

کتاب علوم و فنون ادبی در هر سه پایۀ دهم، یازدهم و دوازدهم از چهار فصل تشکیل شده است. محتوای هر فصل نیز شامل سه درس به صورت ترکیبی از علوم و فنون ادبی به شرح زیر است:

درس یکم: تاریخ ادبیات و سبک شناسی؛

درس دوم: موسیقی شعر (عروض)؛

درس سوم: زیبایی شناسی شعر (آرایه های ادبی).

علوم و فنون ادبی نظام جدید چه تفاوتی با ادبیات اختصاصی نظام قدیم دارد؟ 

کتاب علوم و فنون ادبی دهم و به طور کلی کتاب‌های فنون ادبی یازدهم و دوازدهم در هر فصل خود، چند موضوع را جا داده اند: تاریخ ادبیات، سبک شناسی ادبی، عروض و قافیه و آرایه‌های ادبی.

در حالی که در نظام قدیم آموزشی برای هر یک از علوم ادبی، یک کتاب درسی جداگانه اختصاص داده شده بود؛ در اصل تعداد صفحات منبع طرح سوالات ادبیات اختصاصی نظام قدیم 850 – 800 صفحه بوده! (کتاب تاریخ ادبیات سال دوم+ کتاب تاریخ ادبیات سال سوم+ کتاب ادبیات فارسی پیش دانشگاهی + کتاب آرایه‌های ادبی)

این نوع تقسیم‌بندی مطالب و مباحث مختلف از علوم ادبی در یک کتاب، بزرگ‌ترین تفاوت ساختاری کتاب جدید با کتاب‌های آموزشی نظام قدیم است؛

بنابراین می‌توان گفت نام‌گذاری کتاب درسی جدید با عنوان”علوم و فنون ادبی” در این ساختار جدید (که هر کتاب درسی در هر پایه، در زمینه چند علم و فن ادبی است) کاملاً درست و به جا بوده و بیانگر اهداف آموزشی آن است. یعنی کتابی به تمام معنا «علوم و فنون»

هدف از این ساختارشکنی

وقتی این‌گونه گردآوری علوم مختلف اما مرتبط را در یک کتاب می‌بینیم، بهتر می‌شود در مورد بزرگ‌ترین هدف آموزشی کتاب به یقین رسید:«دانش آموز از تحلیل ادبی به درک ادبی و از این دو، به لذت ادبی برسد.»

حتما می‌گویید: کتاب نظام جدید آسان شده پس سوالات کنکورشان هم آسان خواهد بود. البته که این‌طور نیست؛ با نگاهی به جدول اعداد انسانی‌ها متوجه می‌شوید که ادبیات اختصاصی در بین دروس کنکور انسانی، بالاترین ضریب و بیشترین تعداد سوال را به خود اختصاص داده است.

جدول علوم فنون

از جمله تغییرات اساسی کنکور 1402، تغییر ضرایب دروس اختصاصی بوده است و در این بین علوم و فنون ادبی، بالاترین ضریب را در بین دروس اختصاصی از آنِ خود کرده است!

حال  برای مطالعه این کتاب مفصل  و گاها مشکل، در کنکور سراسری چه باید کرد؟

نتیجه‌ای که از تقسیم‌بندی مباحث این کتاب گرفته می‌شود بسیار مهم است چرا که در آزمون بزرگی مثل کنکور سراسری باید از سبک طراحی سؤالات هر درس شناخت پیدا کنید.

  • نکته‌مشاوره‌ای: منظور از شناخت سؤالات کنکور، کنکور شناسیه؛ یعنی بدونین و ببینین که سوالات کنکور چقدر با سوالات مدرسه متفاوت هست! چقدر با توصیف کلی “آسون” یا “سخت” که شنیدین فاصله داره.

٭ در همین سایت منتظر مطالب مشاوره‌ای بیشتر برای کنکورشناسی هر درس باشید.

اما پیشنهاد ما برای روش مطالعۀ علوم و فنون:

بهتر است که مطالب به صورت «موضوعی / مبحثی» خوانده شوند زیرا درس‌های هر مبحث با هم پیوستگی خاصی دارند و وقتی به موازات هم بخوانید؛ انسجامی که باید در ذهن‌تان شکل می‌گیرد.

از زاویه‌ای دیگر مطالعۀ موضوعی برای این درس جدای از روش مناسب برای مطالعۀ کنکوری در رسیدن به درک مطلب، بسیار مفید است.

منظورمان از مطالعۀ مبحثی به خصوص در سال کنکور، مطالعۀ موضوعی هر سه کتاب دهم، یازدهم و دوازدهم است. به نمونه‌ای از فهرست “کتاب علوم و فنون ادبی جامع کنکور” انتشارات مشاوران آموزش دقت کنید:

از طرفی گاها سؤالات کنکور هم به صورت ترکیبی طراحی می‌شوند؛ مانند سؤالات مربوط به مبحث آرایه‌های ادبی؛ به این سؤال از کنکور دی ماه 1402 توجه کنید که این سؤال مشابه‌اش در آزمون‌های آزمایشی فراوان است.

در ادبیات زیر ب ترتیب ، کدام آرایه ها یافت می شود؟
الف : نام شکر نبرم پیش عقیق تو که خسرو             با وجود لب شیرین به شکر باز نماند
ب : دل افکار ما را نیست غیر از داغ دلسوزی             ز چشم جغد دارد روشنی ویرانه در شبها
ج : میان بحر به یاد گهر توان رفتن                هوای زهر به شوق شکر توان کردن
د : تا خیال لب و دندان تو در چشم من است           مردم چشم من از لعل و گهر قارون است
1)تشبیه-ایهام-مراعات نظیر-حسن تعلیل
2)استعاره مصرحه- اسلوب معادله-موازنه-تشبیه
3)تلمیح-پارادوکس-جناس-لف و نشر
4)ایهام-حسن تعلیل-تضاد-تلمیح

از آن جایی که گفته شد علوم و فنون ادبی شامل بخش‌های متنوعی می‌باشد که در چینش کتاب درسی همۀ مباحث پشت سر هم آمده است و از یکدیگر تفکیک نشده است.

یک فصل از تقسیم‌بندی کتاب درسی علوم و فنون را ببینید:

 

 

نکتۀ مهم این است که هر مبحث، روش مطالعۀ خودش را دارد و ما در این مطلب، بسیار مختصر پیشنهاداتی را برای‌تان گفته‌ایم.

  • تاریخ ادبیات:

برای خواندن قسمت تاریخ ادبیات «مطالعۀ مقایسه‌ای» به همراه مرور و تمرین تستی فراوان بسیار کمک‌کننده است چرا که این مبحث از علوم ادبی باید ملکۀ ذهن‌تان شود.

دیگر روش مطالعه علوم و فنون «خلاصه نویسی» از تاریخ ادبیات است

در درس تاریخ ادبیات ممکن است دچار یک اشتباه بزرگ شوید؛ رونویسی از کتاب درسی به جای خلاصه نویسی از آن. 

یعنی شما در همان مرحله اول مطالعه که کتاب درسی را باز کردید یا شروع به مطالعه درسنامه کتاب فنون ادبی پایه مشاوران آموزش کرده اید، حجم زیادی از مطالب را بنویسید که به نظرتان مهم است. 

در حالی‌که خلاصه نویسی را نباید در این مرحله انجام دهید. خلاصه نویسی را با حاشیه نویسی و نکته نویسی اشتباه نگیرید. در مطالب آینده از نکات مشاوره‌ای بیشتری برای‌تان خواهیم گفت.

اما چند نکته ویژه خلاصه نویسی تاریخ ادبیات و سبک شناسی

1) سعی کنید برداشت ها و یادگرفته های خودتان را بیشتر به عنوان خلاصه نویسی، ثبت کنید. البته بعضی جملات و عبارات کلیدی هستند که نیاز به انتقال عینی دارند. 

2) اگر شنیدید که تاریخ ادبیات را به بعد از عید موکول کنید، اشتباه است. این استراتژی مطالعه در کتاب جدید کاملا نادرست است. چون حجم مطالب آن به اندازه ای زیاد است که نیاید به دقیقه نود واگذار کنید. 

3) همیشه در خلاصه نویسی تاریخ ادبیات به دنبال این باشید که نوعی نظم و سامان فکری-ذهنی-علمی در نوشته های خود کشف کنید. مثلا: ترتیب تاریخی، ارتباط افراد با یکدیگر و افراد مشهور هر عصر، ارتباط سازی های شخصی بین افراد و آثار آنها. 

4) در تاریخ ادبیات همه چیز مهم است؛ پس گمان نکنید که اگر از 6 اثر متعلق به یک شاعر یا نویسنده، 4 اثر را بدانید کافیست!

این تصور بخاطر ذهنیت و شناخت دانش آموزی شماست که فکر می‌کنید همان طور که معلم از ما 4 اثر را می خواسته پس برای کنکور هم کافیست … یا اگر برای ویژگی های زبانی، فکری یک عصری و سبک ادبی تمام آن ها را ندانید، ایرادی ندارد! که اشتباه فکر می کنید. 

  • عروض و قافیه:

برای خواندن قسمت عروض کتاب بهتر است از متن کتاب درسی و درسنامۀ آموزشی کتاب کمک درسی شروع کنید چرا که لازم است دانش پایۀ عروض را داشته باشید. این دانش را بر اساس تقطیع پیش ببرید. در نقطه ای از تقطیع شعر، پی خواهید برد که تقطیع تنها راه ممکن نیست. و خودتان زودتر از قبل می‌توانید وزن شعر را حدس بزنید و این فن، همان یادگیری عروض سماعی است که براساس خواندن چشمی و هم‌زمان گوش دادن به خوانش خودتان از شعر، تعریف می‌شود.

  • پیشنهاد مؤلف محترم؛ سرکار خانم مهسا آقاصفری در مطالعۀ عروض نیز همین است که ابتدا ریزه‌کاری‌های عروض را یاد بگیرید و به مرور زمان با تکرار و تمرین فراوان میانبر بزنید تا در حل تست‌ها با عروض سماعی مهارت پیدا کنید. با این روش هوش موسیقیایی خود را تقویت می‌کنید.

وقتی اوزان عروضی شناخته شود هم اختیارات شاعری به راحتی تشخیص داده می‌شود و همچنین حل سوالات تستی بسیار آسان‌تر و البته سریع‌تر می‌شود.

برای مثال دانش آموز می‌داند که اختیار ابدال یعنی به جای دو هجای کوتاه یک مصراع در برابر یک هجا بلند مصراع دوم آورده شود؛ پس به جای تقطیع تمام مصراع‌های هر گزینه، به سراغ گزینه‌ای می‌رود که ارکانش دو هجای کوتاه پشت هم دارد مثل فعلاتن و مفتعلن.

یادگیری این مهارت در مبحث عروض، نیازمند تمرین و تحلیل ابیات متنوعی است. 

  • آرایه‌های ادبی:
  • پیشنهاد معلم ـ مؤلف برای مطالعه مبحث آرایه‌های ادبی، روش مقایسه‌ای است؛ منظور این است که بدانید بین مجاز و استعاره چه تفاوتی وجود دارد؟/ بین مجاز و کنایه چه تفاوتی وجود دارد؟

همچنین در حل تست‌ آرایه‌های ادبی، تست‌زنی به روش رد گزینه در مهارت پیدا کردن برای این مبحث برای مدیریت زمان، بسیار مهم است.

به نمونه‌ای از مقایسۀ بین سه آرایه که در کتاب جامع کنکور مشاوران است دقت کنید:

برای خواندن آرایه‌های ادبی هیچ چیز به اندازه تست زدن دانش آموز را آماده نمی‌کند. یعنی شما بعد از مطالعۀ تعاریف کتاب درسی برای آرایه‌های ادبی، با تست زدن، آن تعاریف را به صورت مفهومی به کار می‌گیرید. در اوایل کار بهتر است که  تست به صورت یک تمرین عملی دیده شود و دانش‌آموز با دقت، حوصله و تمرکز فراوان مشغول حل سوالات شود تا کم‌کم بنواند توانایی و مهارت خود را بالا ببرد و به آرایه‌ها تسلط خوبی پیدا کند.

  • قلمرو فکری (قرابت معنایی):

هر سبک ادبی دربرگیرندۀ چه مفاهیمی است؟

برای پاسخ به سؤالات مشابه با این سؤال که “مفهوم کدام بیت با سایر ابیات تفاوت دارد؟”؛ لازم است ویژگی‌های سبک‌شناسی قلمرو فکری هر دورۀ ادبی را از یکدیگر تمییز دهید.

از آنجایی که از مباحث مهم علوم و فنون زمینه فکری است که در کنکور در قالب سوالات قرابت معنایی مطرح می‌شود؛ لازمۀ موفقیت در حل این‌گونه سوالات، تمرین و زمان گذاشتن است و مداومت فراوان می‌خواهد. پس باید آن‌قدر تست قرابت معنایی حل شود تا دانش‌آموز با فضای شعری آشنایی پیدا کند و بتواند مفهوم شعر را درک کند.

پیشنهاد ما حل روزانۀ تست‌های قرابت معنایی و مهم‌تر از آن، خواندن تحلیل تست است. در تحلیل تست، مفاهیم تمامی گزینه‌ها توضیح داده شده است و دانش‌آموز زمانی‌ که بعد از فکر کردن به تست و حل آن به سراغ تحلیل‌ها می‌رود؛ درک مفاهیم اشعار برایش راحت‌تر می‌شود.

به طور کلی درک مفهوم، رابطۀ مستقیمی با تمرین فراوان دارد و وقتی که تمرین روزانه انجام شود بعد از مدتی افزایش سرعت و عملکرد خود را مشاهده می‌کند.

 نوبت‌های مطالعاتی روزانه و کوتاه (مثلا 30 دقیقه‌) در برنامۀ مطالعاتی برای دست یافتن به مهارت در مبحث قرابت معنایی، از جمله پیشنهادهای من به شما دوازدهمی‌هاست!

نکته مهم

 درس علوم فنون ادبی بسیار گسترده است و به صورتی نیست که بتوان آن را در مدت زمان کم، جمع‌بندی کرد. هر یک از قسمت‌های کتاب بسیار مفصل و نیازمند تکرار و تمرین  در طی زمان و مداومت است پس برای موفقیت در این درس؛

  1. هر چه زودتر مطالعۀ جدی این درس راشروع کنید.
  2. تکرار و تمرین را فراموش نکنید.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید