روش مطالعه متوسطه دوم (انسانی)

روش مطالعه منطق

روش مطالعه منطق

روش مطالعۀ منطق برای کنکور

آنچه برای مطالعۀ منطق، باید در نظر داشته باشید؛ مفاهیم هر درس را در یک طرف ذهن خود جای دهید و در سمت دیگر کاربرد آن مفاهیم را در جملات، رابطۀ میان مصادیق دو مفهوم، کاربرد انواع استدلال در جملات، مقایسۀ انواع قضایا و و و … چرا که به شما برای شکل‌گیری دسته‌بندی منسجم مطالب کمک می‌کند.

  • نقل قولی از آقای وحید تمنا: دانش‌آموز علوم انسانی، منطق را باید بفهمد و قطعا می‌توانید.

یک باور در بین دانش‌آموزان علوم انسانی ...

بسیاری از افراد هنگام مواجهه با درس منطق می‌گویند که این درس، درسی بسیار سخت است و مطالعه آن زمان بر و بی فایده است.

طبیعتا مطالعۀ منطق صرفا با اتکا بر کتاب درسی می‌تواند دشواری‌های خاص خود را داشته باشد زیرا کتاب درسی به دلیل اینکه در نظر دارد الزاما حجم خاصی از مطالب را بیان کند گاهی ناچار می شود گذرا از کنار مباحثی عبور کند که شاید هنوز برای دانش آموز جا نیفتاده باشد.

دانش‌آموز نیز به خیال اینکه به این نکته فقط اشاره کوتاهی شده است، از کنار آن عبور می‌کند غافل از اینکه طراحان تست‌ها از هیچ بخشی از کتاب ساده عبور نمی‌کنند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با طراحیِ تست‌ها در آزمون‌های آزمایشی و در نهایت کنکور سراسری، میزان دقت شما را بر جای جای کتاب بسنجند.

سؤال 240 از کنکور سراسری 99 – خارج از کشور

منطق 1

به این کادر در کتاب درسی با عنوان «تمرین» توجه کنید:

بخش هایی در کتاب درسی وجود دارد که در آن نویسنده کتاب قصد دارد مطلب را بهتر در ذهن دانش آموز جا بیندازد. وجود این بخش‌ها در کتاب ضروری است و قرار دادن آن ها در کتاب اقدامی بسیار مثبت است.

1 .پیشنهاد ما برای شروع کنکوری خواندن این درس به سبک کنکور «آموزش و یادگیری مثال-محور» است. حالا یعنی چی؟

کتاب درسی منطق دهم پر است از شاهد-مثال‌هایی که در قالب تمرین و فعالیت تکمیلی، آورده شده است تا یادگیری شما به شکل‌های مختلف، سنجیده شود. مؤلفان کتاب درسی به شما خط و راه، نشان داده‌اند که یکی از راه‌های به کار بستن منطق، آموزش از طریق مثال و حل تمرین‌های متنوع است. پس اینکه صرفا متن کتاب درسی را روان‌خوانی کنید؛ انتظار برآمدن از پسِ سؤالات آزمون‌های آزمایشی و تست‌های شبیه‌ساز با کنکور را در وهلۀ اول نداشته باشید.

منطق 3
منطق 4
منطق 6

2 .یک نکته در تست زدن منطق برای شما که دانش‌آموز انسانی هستید وجود دارد و آن این اینکه باید به ذهن‌تان، اجازۀ پذیرفتن استدلال درست را بدهید. حالا این به چه معناست؟

اگر شما با تستی مواجه شوید و گزینه‌ای را که انتخاب می‌کنید، غلط از آب در بیاید؛ برای خودتان استدلالی آورده‌اید که آن گزینه درست است؛ به پاسخنامه می‌روید و می‌بینید پاسخ آن تست، چیز دیگری است؛ ممکن است احساس ناکامی کنید و سرسری، تحلیلی که برای پاسخ درست این تست آورده شده را بخوانید و رد شوید؛ امــا همینجاست که باید دست نگه دارید و به پاسخنامه برگردید و استدلالی که برای رسیدن به پاسخ صحیح، لازم است یاد بگیرید را اصلاح کنید. تست زیر را بررسی کنید و به تحلیل هر یک از گزینه‌ها بپردازید و به آسانی از کنار این تست رد نشوید.

3 .کار دیگری که می‌توانید برای منطق انجام دهید؛ پیدا کردن کلمات کلیدی هر متنی است. ویدئوی زیر به شما در چگونگی یافتن واژگان کلیدی برای “تعیین موضوع، پیدا کردن اندیشه‌های کلیدی و رسیدن به ساختار جمع‌بندی یک متن” (که این متن می‌تواند از کتاب درسی، قسمتی از اخبار یا روزنامه باشد) کمک می‌کند.

#     رسیدن به توانایی در یافتن واژگان کلیدی هر متن، به فرد کمک می‌کند به ساختار و یک جمع‌بندی در ذهن خود برسید و مفاهیم هر درس را از یکدیگر، تمییز دهید.

مثلا در بخش مغالطات منطق، شما با به خاطر سپردن چند کلمۀ کلیدی مربوط به هر مغالطه، می‌توانید هر آنچه در تست‌ها برای پاسخگویی، نیاز است به یاد آوردید را با مرور آن کلمات به خاطر آورید. به طور مثال نمونه‌ای را از کتاب فلسفه و منطق جامع کنکور ببینید:

منطق 8

نتیجه‌گیری:

-نباید نکات مهم کتاب را نادیده گرفت.

مشاهده مثال هایِ متنوع می تواند به ذهن فرد برای خلاقیت و آفرینش مثال‌های جدید کمک کند. این‌گونه می‌توان قدم به قدم با طراحان تست پیش رفت و به موفقیت رسید.

– مطالعه کتاب درسی از اهمیت زیادی برخوردار است و در کنار آن کمک گرفتن از منبع کمک آموزشی استاندارد در این راه به فرد کمک کند تا مطالب بهتر برایش تفهیم شود.

-برای موفقیت در درس منطق، باید از همان ابتدا به این درس به چشم درسی مفهومی نگاه شود و درسی حفظی دانسته نشود.

 

درس‌های فلسفه و منطق به خودی خود و ذاتاً دشوار هستند. این دشواری را دلیل برای کم خواندن آن‌ها یا کندی یادگیری ندانید. اما به دلیل اهمیت زیادی که در کنکور دارند، زمان کافی برای مطالعۀ آن بگذارید.

دوستان عزیز! منابعی که در این مطلب استفاده شد تا مطالب بهتر برای‌تان جا بیفتد، کتاب فلسفه و منطق جامع کنکور و منطق هدفدار دهم بود. می‌توانید برای مطالعۀ بیشتر بخشی از هر دو کتاب بر روی کتاب های زیر کلیک کنید .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید