روش مطالعه متوسطه دوم (انسانی)

روش مطالعۀ عربی انسانی

روش مطالعۀ عربی انسانی

روش مطالعۀ عربی انسانی

چگونه خواندن از خودِ خواندن مهم‌تر است

از آنجایی که کنکور 1402 با تغییراتی از جمله حذف دروس عمومی همراه بود؛ عربی انسانی که تا قبل از کنکور 1402، شامل 25 سؤال در دفترچه عمومی و 20 سؤال در دفترچۀ اختصاصی می‌شد؛ حال در ظاهر امر، گویا از حجم مباحث این درس در طراحی سؤالات کاسته شده اما برگزاری کنکور دی و تیر ماه، خبر از چیز دیگری می‌دهد.

در دفترچه دوم آزمون سراسری 1402 ( در هر دو نوبت دی و تیر)، درک مطلب عربی، 3 سؤال را به خود اختصاص داده بود؛ پس در واقع چیزی از مباحث عربی در طراحی 20 سؤال عربی کنکور کم نشده. دانش‌آموزان انسانی همچون سال‌های گذشته باید زمان و انرژی خود را بر روی تمام مباحثی که امکان طرح سؤال از آن وجود دارد؛ بگذارند.

بودجه‌بندی مبحثی 20 سؤال درس عربی در کنکور انسانی

7 سؤال

ترجمه

1 سؤال

تعریب

3 سؤال

مفهوم

3 سؤال

تجزیه و ترکیب

1 سؤال

ضبط حرکات

5 سؤال

قواعــد

 

دیدگاه درست دربارۀ عربی کنکور

کافیست این درس را به اندازۀ لازم و کافی بخوانید.

اندازۀ لازم و کافی دقیقا یعنی چه مقدار؟

پاسخ مشاور: «اندازۀ لازم و کافی» در این درس مثل همۀ دروس دیگر: یعنی درست بخوانید!

«درست خواندن فقط محدود به «کیفیت بالای مطالعه» نیست. بلکه شامل روش درست مطالعه، کارهایی که برای آن روش انجام می‌دهید، منبعی که در اختیار دارید، مدل استفاده از آن و به طور کلی استراتژی درست را می‌طلبد.

در ادامه همۀ این‌ها را در حد امکان برای‌تان خواهیم گفت و پیگیر مطالب سایت مشاوران باشید.

مطالب کتاب درسی عربی در 4 بخش دسته‌بندی می‌شوند:

واژگان، قواعد، ترجمه و درک مطلب.

اصول روش مطالعۀ این درس:

  • در مطالعۀ عربی، قواعد و واژگان باید هم‌پوشانی شوند.

ـ یعنی هر دو را با هم جلو ببرید. چون یک بُعدی خواندن هر کدام از این‌ها اشتباه است.

  • پس با این نگاه، قواعد را بخوانید که حتماً جایی در ترجمه استفاده دارد.
  • و در مرحلۀ بعد که توانستید ترجمه کنید، ترجمه را به «درک متن» برسانید.

ـ از آنجایی که لازم است تعریب (ترجمه از فارسی به عربی) را برای کنکور بیاموزید، باید روش بررسی و رد گزینه را در تست یاد بگیرید.

حالا برویم به سراغ اینکه عربی را چگونه مطالعه کنیم؟

 

لازم است در ابتدای راه برای شروع مطالعه به روش کنکور در این درس، یک آزمون تعیین سطحی از خودتان بگیرید. اگر پایۀ دهم یا یازدهم را پشت سر گذاشته‌اید 1 یا 2 درس از این پایه را انتخاب کنید و از خود آزمون تستي بگيريد. از چه طريق؟ با کمک کتاب کمک آموزشی‌ای که در حال حاضر دارید و يا از آزمون‌هاي آزمايشي برگزار شده در پايه‌ي خود استفاده كنيد.

احتمالا لابه‌لای تست‌ها، چشم‌تان به سؤالاتی می‌خورد که از کنکورهای سال‌های گذشته، آورده شده‌است؛ قصدتان از این کار سنجیدن سطح معلومات‌تان در سطح کلی باشد پس وسواس به خرج ندهید. 

پس از تعيين سطح، متوجه خواهيد شد هر آنچه براي مطالعه‌ي عربي در امتحانات مدرسه، لازم بود را پشت سر گذاشته‌ايد و حالا كه نوبت به تست زدن مي‌رسد؛ گويا بايد آموزش‌تان را كامل كنيد و با دیدِ يك كنكوري به عربي نگاه كنيد.

اگر قرار است برای کنکور آماده شوید و لباس جدیدی به قصد کنکوری شدن بر تن کنید؛ پس لازم است ياد بگيريد روش‌هاي 11 سال دانش‌آموزي‌تان را تغيير دهيد؛ شروع پياده كردن يك روش جديد، در ابتداي راه ممكن است دست و دل‌تان را بلرزاند چرا كه تا به حال انجامش نداده‌ايد اما براي به دست آوردن نتيجه‌اي مطلوب، به خودتان اعتماد كنيد و قدم اول را برداريد.

از اينجا به بعد بايد يكي از اصول تست‌زني را ملكه‌ي ذهن‌تان كنيد. و آن چيست؟

 تست ابزاري براي يادگيري است. يعني بايد از تست، ياد بگيريد. اگر با تستي مواجه شديد و آن را به اشتباه، غلط زديد نبايد سرسري از روي آن رد شويد و به سراغ تست بعدي برويد! بلكه با تحليل و كشف نكاتي كه منجر به پاسخ اشتباه شما در آن تست شده است؛ از تست به عنوان وسیله‌ای برای یادگیری استفاده کرده‌اید. حالا به خودتان آفرین بگویید ☺

 

با چه ترتيبي، مباحث عربي را بخوانيد تا به مرور زمان از پس تست‌ها بر بياييد؟

  1. مطالعه‌ي قواعد هر درس + انجام تمرين تستي بعد از هر نكته‌اي كه از قواعد ياد گرفته‌يد.
  2. مطالعه‌ي نكات ترجمه‌ي مربوط به قواعد (يادگيري فن ترجمه)
  3. مطالعه‌ي واژگان، مترادف و متضاد، جمع مكسر (به واسطۀ تکرار و تمرین در تست‌های ترجمه و قواعد به تسلط می‌رسید.)
  4. تست‌زني از قواعد، ترجمه، تعريب و مفهوم براي سنجش آنچه تاكنون ياد گرفته‌ايد.
  5. تست‌زني از مباحث ضبط حركات و تجزيه و تركيب + درك مطلب

آنچه در كتاب عربي جامع كنكور مشاوران آموزش انجام داده‌ايم اين بوده است كه در جاي جاي كتاب «ياد بگيريد». نه فقط در درسنامه بلكه در طرح سوالات و پاسخنامه‌ي تشريحي سوالات، سعي گروه مؤلفين بر آموزش تمام ريزه‌كاري‌هاي مورد نيازتان براي كسب نتيجه‌ي مطلوب شما در اين درس، بوده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید