خبر رسان تجربی

جزوه،کتاب کمک آموزشی،کتاب درسی . همه یا هیچ

لازمه کتاب‌درسی رو هم بخونم

لازمه کتاب‌درسی رو هم بخونم ؟

سلامی دوباره و چند باره به پزشکان آینده کشور عزیزمون  ،ایران سرافراز !

تو بحث روش مطالعه زیست شناسی بارها به این موضوع اشاره کردم که زیست رو باید تو 3 سطح و به ترتیب خوند یعنی :

1. تسلط کامل بر متن کتاب درسی 

2.  تسلط بر جزوه و درسنامه های قوی   

3.  تست زدن . 

متاسفانه برخی از دانش آموزا حس می کنن که با وجود جزوه و کتاب های کمک آموزشی دیگه لزومی به خوندن کتاب درسی ندارن اما این تصور کاملاً اشتباه هستش . با ما همراه باشید تا مضرات همچین تفکری رو به دانش آموزان عزیز گوش زد کنم !

1.استراتژی سازمان سنجش :

تو سالهای اخیر یا بهتر بگم بعد از استقرار نظام جدید 6-3-3 بیشتر تمرکز طراحان سوال سازمان سنجش روی کتاب های درسی بوده ( متن اصلی ، شکل ها و…) البته  به این معنا نیست که صرفاً با خوندن کتاب میشه درصد خوبی رو تو زیست بدست آورد بلکه منظور اینه که باید کاملاً رو کتاب درسی مسلط بود (البته با چاشنی کتب کمک آموزشی و تست )یعنی در واقع هدف اصلی کار روی کتب کمک آموزشی و تست زدن اینه که شما رو به قدرت تسلط روی کتاب برسونه . به عبارتی ساده تر کتاب های کمک آموزشی و منابع تستی مکمل کتاب اصلی تون هستن . تعداد صفحات و توضیح مطالب تو کتاب های درسی به صورت محدود مطرح شده اند در حالی در کتب کمک آموزشی با بسط دادن مطالب و توضیحات بیشتر و با محدودیت کمتر کمک میکنن تا قدرت درک مطالب شما دانش آموزان عزیز بالا بره ( البته تو بعضی از کتاب ها حجمش اینقد زیاده که خیلی زیاده روی کردن ) و منابع تستی هم با توجه به این که تو کتب درسی هیچ تستی مطرح نشده به شما کمک میکنن تا نقاط ضعف و قوتتون رو به خوبی شناسایی کنید . البته در مورد منابع تستی لازمه این نکته رو یادآور شم که در صورتی این منابع باعث میشن نقاط ضعف و قوتتون رو شناسایی کنید که تست ها رو به صورت آموزشی بخونید ، حالا منظور از آموزشی خوندن چیه ؟

منظور اینه که پاسخ اولیه شما به تست و زمانی که صرف تجزیه و تحلیل تست می کنید براتون مهم نباشه ، تک تک گزینه ها رو با استناد به دلایل علمی کتاب رد یا تایید کنید و تو این بین برای یافتن پاسخ میتونید از هر منبعی کمک بگیرید ( یعنی میتونه جزوه باز باشه ) ، ضمن بررسی گزینه ها متوجه میشید که کدوم مطالب رو باید با دقت بیشتری می خوندید یا کدوم بخش رو اصلاً نخوندید یا خیر تو کدوم مباحث تسلط بیشتری دارید و این یعنی شناسایی نقاط ضعف و قوتتون . تمامی مطالبی که ذکر کردم به نوعی شما رو برمیگردونه رو کتاب اصلی ( بازگشت همه به سوی اوست ) یعنی همه شون در این جهت انجام میشه که شما رو کتاب مسلط شید . پس تا اینجا باید قانع شده باشید که نمیشه اصل ( کتاب ) رو ول کرد و چسبید به فرعیات ( منابع کمکی ) .برخی دانش آموزا ممکنه فکر کنن خب با حفظ کردن کتاب میشه به همه این اهداف رسید اما در واقع کاملاً اشتباه فکر میکنن چون تو بیشتر سوالات تستی ممکنه تمامی گزینه ها عیناً تو کتاب درسی تکرار شده باشه اما طراحان سازمان سنجش سوالات کنکور رو طوری طرح میکنند که پیدا کردن گزینه درست تو بین 4 تا گزینه نیازمند تسلط کامل دانش آموز رو بحث هستش و اینقد گزینه ها به هم شبیه هستن که خیلی وقتها دانش آموزا حس میکنن که همه گزینه ها درست یا بر عکس همه گزینه ها نادرست هستند .

2.اصول صحیح :

تا اینجا بایستی متوجه شده باشید همونطور که تو ساختمان سازی نمیشه ستون ها رو حذف کرد تو زیست خوندن هم نمیشه کتاب رو حذف کرد .پس اصول و قاعده صحیح زیست خوندن رو تو چند مرحله یادآوری میکنم :

1.واسه اولین مرحله یک بار متن کتاب رو تو بحث مورد نظر به صورت اجمالی و کلی بخونید تا چارچوب اصلی بحث بیاد دستتون

  1. حالا بحث به بحث مطالب کتب کمک آموزشی رو باهاش بخونید
  2. دوباره برگردید رو متن کتاب و این بار عمیقتر مطالب رو مرور کنید
  3. این بار تست ها رو بصورت آموزشی بخونید

5 . و در آخر یه آزمون تستی از خودتون بگیرید

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید .

                        نویسنده : کاوه شیلان آبادی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید