روش مطالعه, روش مطالعه متوسطه دوم (تجربی)

چطوری کتاب زیست را بخونم

چطوری کتاب زیست را بخونم

چطوری باید کتاب درسی زیست رو بخونم ؟

سلام به همراهان همیشگی مشاوران آموزش !

وقتی دانش آموزانی با پایه ضعیف یا متوسط به ما مراجعه می کنن تا پایه شون رو تقویت کنیم ، با بررسی ریشه های ضعفشون قبل از هر چیزی متوجه میشیم که کتاب درسی شون رو خیلی خیلی دست کم گرفتن حتی تو برخی موارد اصلاً کتاب درسی رو نگاه هم نکردن یا اصطلاحاً کتابشون همین طور آکبند و دست نخورده مونده یا این که به صورت خیلی ضعیف بررسیش کردن . البته ناگفته نماند که متاسفانه بسیاری از دبیران محترم هم تو این معضل نقش اساسی ایفا می کنن چون روش تدریس باید به گونه ای باشه که مستقیم یا غیر مستقیم دانش آموزا رو ناچار به بررسی کتاب کنن و از وابستگی کامل دانش آموزا به جزوه پرهیز کنن . حالا چرا کتاب درسی میتونه تو این حد نقش مهمی داشته باشه ؟

با ما همراه باشید تا اولاً نقش کتاب درسی رو تو یادگیری بررسی کنیم و ثانیاً نحوه مطالعه کتاب درسی رو بهتون یاد بدیم !

1.کتاب ، ستو ن اصلی یادگیری :

وقتی می خوایم یه ساختمون رو بسازیم باید به مهمترین بخش اون یعنی پی ساختمون و ستون های اون توجه ویژه ای داشته باشیم . همون طور که نمیشه تو ساختمون سازی ستون ها رو حذف کرد تو یادگیری هم نمیشه کتاب رو حذف کرد .درسته که ساختن بخش های یاد شده تو یه ساختمون خیلی مهمه اما صرفاً با ساختن پی ( زیر سازی) و ستون ها نمیشه تو این ساختمون سکونت کرد ، پس درسته که کتاب خیلی مهمه اما کامل و جامع نیست و صرفاً با خوندن کتاب نمی تونید به تسلط و قدرت تجزیه و تحلیل برسید و این جاست که منابع کمک آموزشی و منابع تستی نقش خودشون رو نشون می دن ، دوباره تاکید می کنم که با وجود اهمیت خیلی زیاد کتاب اما جامع و کامل نیست و نیاز به مکمل هایی داره .برای مطالعه هر یک از فصول زیست شناسی اولین کاری که باید انجام بدید اینه که یک بار به صورت اجمالی کتاب رو بخونید تا چارچوب مباحث و چارچوب حیطه مطالعه تون بیاد دستتون بعد به منابع کمک آموزشی مراجعه کنید و تک تک مباحث رو به صورت عمیق و با نکات بیشتر و مفهومی تر بخونید ، حالا نوبت اینه که دوباره برگردید و کتاب درسی رو بخونید ولی نه به صورت اجمالی بلکه با تکیه بر اطلاعاتی که از منابع کمک آموزشی یاد گرفتید مطالب کتاب رو دقیق و موشکافانه بخونید . تا اینجا میشه گفت نصف کار رو جلو بردید اما هنوز نصفه دیگه ش مونده و اونم همون منابع تستیه . پس دقت کنید که تست کار کردن چقدر مهمه و به عبارتی میشه گفت خوندن کتاب و منابع کمکی یه طرف ، تست کار کردنم یه طرف . اما همه این ها برمی گرده به این که ستون هاتون محکم  باشه یعنی رو کتاب مسلط باشید .تا زمانی که ستون هاتون ( کتاب ) محکم نباشه دیوارهاتون هم( تست) استحکام لازم رو ندارن . تو بخش تستی که هم که بارها عرض کردیم باید چطوری کار کنید . ابتدا تست ها رو آموزشی بخونید یعنی تک تک گزینه ها رو تجزیه و تحلیل کنید و تو این مرحله هم می تونید نکات جدیدی که تو تست ها هستن رو یادداشت برداری کنید و تو این مرحله به خوبی می تونید نقاط ضعف و قوتتون رو شناسایی کنید به عبارتی آروم آروم دارید راه می افتید و قدرت تجزیه و تحلیل مطالبتون رو می برید بالا . با این مطالب باید یاد گرفته باشید که حذف کتاب درسی تو یادگیری تون غیر ممکنه ! تو بسیاری از منابع کمک آموزشی مطالب رو بیش از حد بسط می دن و حجم مطالب خیلی میره بالا ، در این صورت با تسلط بر کتاب می تونید مباحث اصلی رو تشخیص بدید و بیشتر رو اون مطالب تمرکز کنید .

2.چطوری باید کتاب درسی زیست رو مطالعه کنیم :

تو بخش بالا توضیح دادم که ابتدا باید کتاب رو به صورت اجمالی مطالعه کنید و پس از خوندن منابع کمک آموزشی دوباره باید برگردید و کتاب رو دقیق تر و مفهومی تر مطالعه کنید . تو این بخش می خوام بهتون بگم که باید رو کدوم بخش های کتاب بیشتر تمرکز کنید :

1.حتماً عنوان انتخاب شده برای فصل ها و گفتارها رو به دقت بررسی کنید و علت انتخاب این عناوین رو جویا بشید .

  1. متاسفانه بیشتر دانش آموزا بخش مقدمه رو بررسی نمی کنن در حالی که مطالب مطرح شده تو بخش مقدمه می تونه دکمه استارت موضوع رو براتون بزنه . هر چند که بارها از این بخش ها سوال هم مطرح شده .
  2. مطالب رو کاملاً مفهومی بخونید و درکش کنید نه این که صرفاً حفظش کنید . هرچند که تو بعضی جاها لازمه مطالب حفظ هم بشه اما در این صورت هم باید قبلش درک کنید بعد حفظشون کنید . خلاصه ش کنم درک درک درک !
  3. قیدهای به کار برده شده مثل برخی ، بسیاری ، اغلب ، همه و …. رو خیلی بهشون توجه کنید .

5 . شکل ها رو ریز به ریز و با تمرکز روی تمامی نکاتشون بررسی کنید و به هیچ وجه سرسرکی از شکل ها نگذرید .

  1. نکات مهم رو هایلایت کنید تا هنگام مرور مطالب بیشتر روشون تمرکز کنید .
  2. تا اونجا که ممکنه مطالب و نکات مهم رو کنار مطالب اصلی تو کتاب درسی یادداشت کنید طوری که منبع اصلی مطالعه تون همون کتاب درسی باشه .
  3. تا زمانی که مطلبی رو کامل درک نکردید سراغ مطلب بعدی نرید .
  4. و در آخر تمامی مطالب هر فصل رو در قالب یک نمودار خلاصه برداری کنید . که جزئیات اصول خلاصه برداری رو تو یه مطلب جداگانه ای بحث خواهیم کرد .

 

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید .                      

                                  نویسنده : کاوه شیلان آبادی

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید