روش مطالعه متوسطه دوم (تجربی)

فواید نوت برداری توی زیست‌شناسی

فواید نوت برداری توی زیست‌شناسی

فواید نوت برداری توی زیست شناسی

سلام به بچه های گل تجربی !

بله درسته همه مطالب تو کتاب های درسی ، کمک درسی و پاسخنامه های منابع تستی هست زیادم هست ولی با یه نگاه به این منابع متوجه میشیم که تعداد صفحات و حجمشون واقعاً زیاده و این حجم از مطالب ( حجم برخی منابع گاهاً به بیش از 700 صفحه هم میرسه )  واقعاً در حد یه دانش آموز نیست نه این که مطالب سنگین باشه نه ، بلکه حجمشون فراتر از حوصله یه دانش آموزه ! آیا میشه واسه مرور مطالب یا نزدیک امتحانات یا آزمون ها این همه مطالب رو مرور کرد ؟ آیا زمان لازم واسه مرور این همه صفحات اونم این همه کتاب رو داریم ؟ قطعاً خیر .

حالا راه حل چیه ؟

نوت برداری :

راه حل شما دانش آموزان عزیز ، نوت برداریه ، اما این نکته یادتون باشه که قرار نیست حجم یادداشت ها هم مثل اون منابع زیاد باشه و در واقع هدف اینه که شما تو مرورهای بعدی زمان کمتری رو صرف خوندن مطالب کنید .ضمناً یادتون باشه که واسه تبدیل حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت مرور مطالب ضروریه . اما نوت برداری چطوری باید انجام بشه تا به هدفتون برسید ؟

فواید نوت برداری و اصول آن :

  1. بعد از خوندن و تسلط روی کتاب ، منابع کمک آموزشی و منابع تستی سعی کنید از مطالب به صورت مختصر روی کاغذ یا دفتری جداگانه نوت برداری کنید تا جهت مرور دوباره مجبور به خوندن تمامی مطالب و صرف وقت زیادی نباشید .
  2. با توجه به کل مطالب مطرح شده تو هر فصل ، واسه هر فصل یک نقشه ذهنی و یک نمودار کلی تهیه کنید .
  3. مطالب مهم رو تو قالب چند عنوان یادداشت کنید .

4. زیر هر عنوان مطالب مرتبط با اون رو به صورت خلاصه وار یادداشت کنید طوری که با خوندنش کل جزئیاتش تو ذهنتون مرور بشه .واسه این کار پیشنهاد می کنیم که از کلمات کلیدی استفاده کنید به عنوان مثال ، به جای این جمله

(( اندام پانکراس یا لوزالمعده هم بخشی از دستگاه گوارش محسوب میشه و هم بخشی از دستگاه غدد درون ریز ، تو دستگاه گوارش باعث ترشح شیره گوارشی میشه که شامل یون بی کربنات و تمامی انواع آنزیم های لازم جهت گوارشه مواده ، تو دستگاه غدد درون ریز هم با ترشح دو هورمون انسولین و گلوکاگون قند خون رو تنظیم می کنن و به عبارتی تو هومئوستازی بدن نقش ایفا می کنن ))

  1. می تونیم از این واژه ها به عنوان کلمات کلیدی استفاده کنیم : پانکراس گوارش غده درون ریز شیره گوارشی انسولین گلوکاگون

    5 . تو جاهایی که لازمه توضیحاتی داده بشه اون رو به صورت حاشیه نویسی اضافه کنید . حواستون باشه که حجم زیاد نشه !

    6 . از ذکر مطالب اضافی پرهیز کنید .

    7 . جهت تثبیت مطالب و تبدیل به حافظه بلند مدت حتما باید مرور داشته باشید اونم طی چندین مرحله که شامل :

    نیم ساعت بعد

    یک روز بعد

    یک هفته بعد

    یک ماه بعد

    و در آخر نوت برداریتون سعی کنید نظر شخصی خودتون رو در مورد این فصل یادداشت کنید و نکاتی که لازمه جهت مرورهای بعدی اونا رو لحاظ کنید تو اون قسمت یادداشت کنید .

    امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید .                      

                                     نویسنده : کاوه شیلان آبادی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید