تحلیل کلی عربی انسانی ۱۴۰۲ تیر ماه ( داخل )
1- بودجهبندی سؤالات همانند کنکور دی بود؛
سؤال ترجمه و ۱ سؤال تعریب
۳ سؤال مفهومی از درک مطلب، ۲ سؤال تجزیه و ترکیب
۱ سؤال ضبط حرکات
۱ سؤال مفهوم
۵ سؤال قواعد
( اگر قرار باشد روال کنکور صرفا به اختصاصیها محدود شود، احتمالا تا قیام قیامت با همین بودجه روبهرو خواهیم بود! )
2- سؤالات ترجمه نسبتا ساده و کمی متوسط بودند، خبری از سؤالات عجیب و غریب نبود اما خب سؤالات چهار به چهار ترجمه، همیشه مشکل و معضل اصلی دانشآموز است! بیشتر ازشان تست بزنید.
در سؤال تعریبش هم نکته مهم فعلِ مجهولِ « یُحکَی : حکایت میشود » آمده بود که کراراً و مراراً در کتابهایم به آن اشاره کرده بودم!
در کل میتوان گفت دانشآموزی قوی حداقل به ۷ سؤال، دانشآموز متوسط حداقل به ۵ سؤال و دانشآموز ضعیف حداقل به ۳ سؤال این بخش میتوانست پاسخ صحیح بدهد!
3- رسیدیم به قسمت غمانگیز ماجرا! درک مطلب!
اوه اوه! عجب متن سنگین و سؤالات خفنی!
این متن را حتی میتوان در حد و اندازههای دانشجوهای کارشناسی عربی دانست!
انصافا درک متن و سؤالاتش برای دانشآموز دشوار بود! باید خیلی محتاطانه به سؤالاتش پاسخ داده میشد!
اگر دانشآموزی میتوانست به ۲ سؤالش پاسخ صحیح بدهد، باید کلاهش را به هوا میانداخت!
به نظرم دانشآموز ضعیف به سرعت باید قید این درک مطلب را میزد! دانشآموز متوسط هم شاید با گذاشتن وقت میتوانست به یکی از سؤالاتش پاسخ بدهد!
ریسک بزرگی بود!
اما خب سؤالات تجزیه و ترکیب مربوط به متن، ساده بودند! حتما باید حل میشدند!
از این ۵ سؤال، در بهترین حالت میشد به ۴ سؤالش پاسخ داد!
4- تست ضبط حرکات پیچیدگی خاصی نداشت، تست مفهوم اما، چالشی بود.
عبارتی خارج از کتاب درسی که البته میشد فهمیدش. یکی دو گزینهش آزاردهنده بود.
دانشآموز قوی و یا حتی شاید متوسط، از پسش برمیآمد!
5- در سؤالات قواعد مطالب جالب و مهمی دیدیم؛
تکرار مبحث «اسم تفضیل» که پای ثابت کنکور نظام جدید شده، صورت سؤال جدید اسلوب شرط ( البته برای کنکور نه ما! چون ما در کتابهایمان این را داشتیم و اصلا بعید نیست طراحان از دست ما دیده باشند)، سؤال عدد که ترکیبی از اِعراب را با خود به همراه داشت، سؤال تکراری کنکور ۹۸ و دستِ آخر سؤال مربوط به مبحث «حال» که به نوعی کتاب درسی را دور زد!
بخش قواعدش متوسط و متوسط رو به بالا بود و پاسخ دادن به ۳ یا ۴ سؤال از ۵ سؤال آن، خوب ارزیابی میشود.
تحلیل و نگاه کلی :
درجه دشواری آزمون :
متوسط و کمی تا قسمتی متوسط رو به بالا
( هنوز با آزمون دشوار در درس عربی فاصله داریم! )
درصد عالی :
بالای ۸۰
درصد مطلوب :
بالای ۵۰
درصد ضعیف :
زیر ۲۰
سؤال غلط یا دو جوابه:
نداشتیم
رویکرد طراحان:
پیش به سوی مفهومیتر شدن
منتظر نظرات، سؤالات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.
نویسنده : دکتر بهروز حیدربکی