روش مطالعه متوسطه دوم (تجربی)

روش ترکیبی خواندن زیست‌شناسی

روش ترکیبی خوندن زیست‌شناسی

روش ترکیبی خوندن زیست‌شناسی چجوریه ؟

سلام به بیولوژیست های آینده ساز کشورمون !

با یه نگاه به سوالات کنکور و منابع تست و آزمون های آزمایشی متوجه میشید که سوالات کنکور واقعاً ترکیبی هستن و کمتر پیش میاد که سوالی فقط مختص به یک فصل باشه ! بهتر بگم باید قدرت تجزیه و تحلیل مطالب و ترکیب کردن بحث ها با هم رو داشته باشید .حالا می خواید بدونید چطور باید به این سطح از تسلط برسید ؟ عجله نکنید با ما همراه باشید که قشنگ بهتون بگم باید چه مراحلی رو طی کنید تا ترکیبی خوندن زیست‌شناسی رو متوجه بشید !

1.زیست رو باید درک کرد نه حفظ :

سابقاً تو مباحث قبلی اشاره کردم که زیست شناسی رو باید تو سه سطح خوند:

1.تسلط کامل بر متن کتاب درسی

2.تسلط کامل بر درسنامه ای قوی مثل کتب کمک آموزشی

  1. تست کار کردن ( آموزشی و آزمونی )

این رو یادتون باشه به هیچ عنوان بازم تاکید میکنم ( به هیچ عنوان ) نمیشه (( زیست رو فقط حفظ کرد )) ، این جمله رو رو کاغذ بنویسید و به دیوار اتاقتون بچسپونید تا با دیدن دوباره اون از این راه منحرف نشید . اما این جمله یه نکته خیلی مهم داره که لازمه روش تاکید کنم :

{نگفتم که اصلاً نباید حفظ کرد ، گفتم ((فقط)) نباید حفظ کرد ، چرا که تو بعضی مطالب بعد از درک مطلب واقعاً نیاز به حفظ کردن هم هست }

متاسفانه تو دوره اول متوسطه بیشتر دانش اموزا درس علوم تجربی رو صرفاً حفظ میکنن و وقتی پا به دوره دوم متوسطه می ذارن با چالشی اساسی روبرو میشن و اون هم ((تغییر سبک درس خوندنشونه ) چون تو دوره دوم با حفظ کردن نمیشه کار رو جلو برد . واسه این که قدرت ترکیب مطالب رو تو زیست شناسی داشته باشید لازمه مطالب رو درک کنید نه حفظ!  واسه درک مطالب هم بایستی کاملاً به کتاب مسلط باشید که اون هم خودش مستلزمه کار روی کتاب های کمک آموزشی و تست کار کردنه که همه و همه برمیگرده به یک چیز : درک ! درک ! درک !  

این جا یه نکته رو هم بگم واسه دانش آموزان یازدهم : که تمامی درک ها تو قشر مخ انجام میشه !

2.تست زدن معجزه می کنه :

تا تست نزنید نمیتونید دید روشنی نسبت به تسلط تون رو مباحث داشته باشید ، تست هم زمانی مفید واقع میشه که با اصولش پیش رفته باشید ، حالا  اصولش چیه ؟

اصولش اینه که اول تست ها رو به صورت آموزشی ( تجزیه و تحلیلی بخونید بعد به صورت آزمونی تست ها رو کار کنید . به جرات میتونم بگم بیشتر مباحث رو هنگام تجزیه و تحلیل گزینه های تستی تازه متوجه میشید و درک میکنید . و هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که رو بحثی مسلط باشید !

3. یه مثال ترکیبی :

پروانه مونارک : اولین بحث و اولین جانداری که تو دوره دوم متوسطه میخونید جانداریه به اسم پروانه مونارک . کل مطلبی که کتاب راجبش بحث کرده شاید بیشتر از چند خط نباشه اما لازمه همین جاندار رو از لحاظ ویژگی های مختلفی که جزو سر فصل های دروستون هستش بررسی کنید مثلاً :

  1. رده بندیش : جزو حشراته پس بند پایانه و جزو بی مهرگان و جانوران محسوب میشه
  2. چون یوکاریوته پس یاخته هاش هسته دارن (راستی پر یاخته ای هم هستن )
  3. چون یوکاریوته پس اندامک های غشادار مثل میتوکندری ، گلژی ، شبکه آندوپلاسمی و ….. رو داره
  4. سیستم گوارشیش : لوله گوارشیه
  5. سیستم تنفسیش : نایدیسیه
  6. سیستم گردش موادش : بازه + یعنی خون نداره و بجاش همولنف داره + قلبشم تو سطح پشتیه ولی طناب عصبیش تو سطح شکمیه
  7. سیستم دفع موادش : لوله های مالپیگیه
  8. سیستم عصبیش : مغز و یه طناب عصبی شکمی داره که تو هر بندش گره دارن

9 . نوع چشمش : به جز چشم های عادی چشم مرکبم دارن

  1. نوع اسکلتش: بیرونیه
  2. نوع سیستم ایمنیش : فقط غیر اختصاصیه
  3. قدرت تقسیم یاخته ای : داره
  4. لقاحش : داخلیه

14 . ماده وراثتیش : تو هسته به صورت کروموزوم وکروماتینه و تو اندامک میتوکندری و کلروپلاست به صورت دنای حلقویه

  1. همانندسازی دناش : فقط به صورت دو جهته ست و دارای چندین نقطه آغاز همانندسازی هستش
  2. در هر حباب همانندسازی : 2 تا هلیکاز و 4 تا دنا بسپاراز فعالیت دارن
  3. ویرایش : داره

18 . پیرایش : داره

  1. رونویسیش : تو هسته انجام میشه توسط سه نوع رنابسپاراز

20 . محل ترجمه ش : تو سیتوپلاسمه

  1. افزاینده : داره
  2. رنابسپاراز به تنهایی راه انداز رو شناسایی : نمی کنه ( باید عوامل رونویسه کمکش کنن)
  3. تولید کننده : نیست و مثل انسان مصرف کننده ست ( هترتروف )
  4. رفتار غریزی : دارن ( مهاجرت )
  5. رفتار مهاجرتشون : به صورت دسته جمعیه

و…………….

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید .

                      نویسنده : کاوه شیلان آبادی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید