برنامه مطالعاتی متوسطه دوم 12 انسانی(سال تحصیلی)

برنامه مطالعاتی پایه 12 هفته دوم آذر (4 الی 10 آذر)

در توضیحات برنامه مطالعاتی هفتۀ اول آذر به بررسی اهداف و مهارت‌های مورد نیاز در آزمون آزمایشی پرداختیم‌، در این متن، ادامۀ مهارت‌هایی که لازم است در سر جلسۀ آزمون به کار ببرید را بررسی کردیم.

بخش اول را بخوانید: مهارت آزمون دادن

مهارت‌های آزمون دادن ـ آزمون آزمایشی

تمام کردن بودجه‌بندی آزمون: اینکه بعد از شنبۀ روز آزمون شروع به مطالعه کنید، برایتان یک وحی منزل باشد! یعنی تحت هیچ شرایطی (حتی افتضاح ترین کارنامه آزمون) از خیر یک ساعت فاصله بین دو آزمون نگذرید. هرگز از خودتان قبول نکنید که به‌خاطر خراب کردن یک آزمون، مرحله بعد را هم از دست بدهید یا چند روز با ناامیدی درس بخوانید.

راز تمام کردن بودجه بندی آزمون

تمام کردن بودجه‌بندی آزمون دو راز بزرگ، ساده و مهم دارد: 1) برنامه ریزی کنید. 2) برنامه ریزی را اجرا کنید.

باورکنید هیچ رازی جز این دو که برایتان گفتم، در کار نیست. برای هر آزمون برنامه‌ریزی کنید. درس به درس، ساعت به ساعت، صفحه به صفحه با در نظر گرفتن حوادث پیش بینی نشده در طول دو یا سه هفته و چگونه برنامه ریزی کنید؟ البته که در سایت مشاوران آموزش  مطلب ویژۀ برنامه‌ریزی برای آزمون را داریم.

پس نگران برنامه ریزی نباشید. برای بخش دوم تمام تلاش‌تان را بکنید.

چگونه برنامه ریزی را اجرا کنید؟

 کافیست این قانون را برای خودتان اجرا کنید:

  • هر روز باید برنامۀ همان روز را اجرا کنم.
  • اگر و اگر به هر دلیلی امکان اجرای برنامۀ روزانه ممکن نشد، آن را جبران کنم. حجم درس خوانده نشده را در چند روز تقسیم کنید.

منتظر معجزه نباشید. پیشرفت در آزمون، هم شدنی است و هم دشوار.

برای کسانی که دنبال توجیه برای نشدن باشند، دشوار است و برای جنگجوهای هدفدار ساده نیست اما شدنی است.

مهارت‌های لازم در سر جلسه آزمون

چگونه در آزمون پیشرفت کنم؟

سر جلسه آزمون آزمایشی، شما نیاز به یک مهارت چند بُعدی هستید و همه آن‌ها در این مطلب توضیح داده‌ام که چگونه در آزمون پیشرفت کنید و برای این پیشرفت به مهارت‌هایی نیاز دارید.

  • به قرارهای‌تان متعهد باشید

وقتی بعد از تحلیل آزمون، برای آزمون بعدی برنامه ریزی کردید، هدف گذاری‌هایی را مشخص کردید، قطعا به تصمیماتی برای آزمون بعدی خواهید رسید. مثلا اینکه آزمون بعدی چه کارهایی را باید انجام بدهید و انجام ندهید، اینکه در هر درس حداقل و حداکثر به چند سوال پاسخ بدهید و . . . برای‌تان مهم باشد که به هدف گذاری‌های‌تان جامۀ عمل بپوشانید.

  • اهداف آزمون را یادآوری کنید

منظورم این است که در هنگام آزمون دادن اگر با درسی مشکل مواجه شدید، به هم نریزید. چون قرار نیست شما روی کسی را کم کنید یا پیش کسی ضایع شوید یا تلاش‌های‌تان بی‌ارزش شود! مطمئن باشید آزمون سخت، برای شما که درس خوانده‌اید، به تنهایی طراحی نشده است. پس با مدیریت خوب جلسه آزمون، سوالات خودتان را پیدا کنید.

  • مهارت‌های علمی ـ فنی

سرعت در تست زنی، دقت در وارد کردن گزینۀ پاسخ، سرعت و دقت در سوالات محاسباتی اقتصاد و ریاضی، دقت بیشتر در سوالات شمارشی، استفاده از نشانه‌های شخصی در کنار هر سوال برای دسته‌بندی نوع پاسخ، نظم ذهنی در هنگام آزمون برای یادآوری سریع و درست، تمرکز هنگام آزمون دادن و بی‌توجهی کامل به اطراف، یادآوری اشتباهاتی که در مراحل قبل داشتید و قرار گذاشتید که یادتان باشد و تکرارشان نکنید.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید