بنا بر درخواست‌های شما عزیزان در صفحۀ اینستاگرام مشاوران آموزش

و سنت پیشین انتشارات، خدمات آموزشی ـ مشاوره‌ای از جمله برنامه‌های مطالعاتی هفتگی برای شما دانش‌‌آموزان و داوطلبان علوم انساني تهيه و تنظيم كرده‌ايم.

معرفی برنامۀ مطالعاتی هفتگی

این برنامه‌ریزی به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه در سایت مشاوران آموزش به صورت رایگان منتشر خواهد شد.

به طور کلی برنامه این‌طور تنظیم شده که در طول هفته از شنبه تا چهارشنبه که مدرسه دارید، درس‌های دوازدهم را می‌خوانید. هر روز البته درسی از پایه 10 یا 11 را مطابق با بودجه‌بندی نیم‌سال اول تحصیلی خواهید داشت. در روزهای پنج‌شنبه و جمعه که بیشترین میزان ساعت مطالعاتی را دارید به مطالعۀ و تست‌زنی دروس دوازدهم و پایه می‌پردازید. جلوتر خواهیم گفت خواندن چه دروسی از پایه را در نیم‌سال اول پیشنهاد می‌کنیم.

 

ویژگی‌های برنامه هفتگی
  • از شنبه تا چهارشنبه درس‌های دوازدهم و پایه را به موازات هم را می‌خوانید؛ ولی تمرکز اصلی‌تان بر روی دوازدهم است؛ بجز هفتۀ اول مهر ماه که درس‌های پر حجم و مهم پایه را بیشتر از دیگر هفته‌ها دارید.
  • چهارشنبه را برای مرور و بستن دروس پایۀ دوازدهم یعنی مرور آنچه در طول هفته، یاد گرفته‌اید؛ گذاشتیم.
  • درس‌های پایۀ دوازدهم را مطابق با برنامۀ درسی مدرسه‌تان در همان روز بخوانید! نگذارید هیچ درسی از دوازدهم به روز بعد یا هفته بعد موکول شود؛ تحت هیچ شرایطی!
  • پنجشنبه و جمعه، بیشترین ساعت مطالعه را خواهید داشت. البته در توضیحاتی که برای هر ماه از برنامه مطالعاتی منتشر می‌شود برایتان گفته‌ایم در هفته‌هایی که آزمون دارید چطور در نوبت‌های مطالعاتی به تناسب نیاز خودتان، تغییراتی به وجود آورید.
  • جمعه‌ها در کنار مطالعۀ ادامۀ درس‌های پایه و دوازدهم به آمادگی درس‌های دوازدهم در هفتۀ پیش‌رو می‌پردازید.
اگر حسی شبیه به این جمله را داشتید:

" هر چه می خوانم حس می‌کنم چیزی در خاطرم نیست و همه چیز را فراموش کرده‌ام!" 

به دلیل حجم زیاد مطالب شاید این حساسیت طبیعی باشد. اما باید توجه داشت که شرایط برای همه یکسان است و اگر شما توهم فراموشی دارید سایرین نیز چنین شرایطی را تجربه می‌کنند.

البته این امر نباید بهانه‌ای برای کم کاری ما شود و ما با استناد به آن، تلاشی برای بهبود اوضاع نکنیم.

راه ‌حل آن را باید در مرور و جمع بندی قبل از هر آزمون (پنجشنبه قبل از آزمون) بدانید چون به شدت برایتان کاربردی است.

چیدمان زنگ‌های درسی (نوبت‌های مطالعاتی)

چیدمان نوبت‌های مطالعه در طول روز را به خودتان واگذار کردیم که برنامه را متناسب با ویژگی‌های خودتان، شخصی سازی کنید؛ اما این قانون مهم در چیدمان را یادتان باشد:

«اول کار سخت را انجام بدهید»

 یعنی اگر رابطه چندان خوبی با یکی از درس‌های برنامه ندارید، یا در درسی ضعیف هستید، آن درس را به ساعت آخر و زنگ آخر موکول نکنید. چون قطعا هیچ پیشرفتی نخواهید داشت. چون هم پیش‌فرض شما نسبت به آن خوب نیست و هم انرژی و تمرکز ابتدای روز را نخواهید داشت. پس اول کار سخت را انجام دهید.

حالا «شخصی‌سازی برنامه مطالعاتی» دیگر چیست؟

در آپارات مشاوران آموزش بخوانید

دو نکته مهم
    1. تک کتاب خواندن برای شما تازه کنکوری‌هایی که از مهر ماه وارد دوازدهم شده‌اید، یک عادت یازده سالۀ دانش آموزیاست که برای کنکور اصلا درست نیست. تنوع کتاب‌های مطالعۀ روزانه مهارتی است که ما در برنامۀ مطالعاتی به شما یاد خواهیم داد.
    2. اگر کلاس فوق العاده شرکت می کنید باید جزئی از ساعت برنامه حساب کنید. چرا؟

    به دو دلیل: 1) تا خودتان را موظف به یادگیری جدی و فعال سر کلاس درس  بدانید. 2) یاد بگیرید درست از زمان‌تان در این مدت مطالعه برای کنکور استفاده کنید. پس به ازای هر ساعت کلاس فوق العاده که حتما درس آن را در برنامه ریزی دارید، از خودتان انتظار همان یادگیری را داشته باشید که کلاس نرفته‌اید و در خانه درس می‌خوانید.

    برای مثال: اگر کلاس عربی و ریاضی شرکت کرده‌اید، همان ساعت حضور در کلاس را جزء ساعت مطالعه در برنامه بدانید. حتما بعد از هر جلسه کلاس، زمان مورد نیاز برای انجام تکلیف یا مرور مطالب آموخته شده در کلاس را داشته باشید. قطعا در این صورت نیاز است ساعت مطالعه شما کمی بیشتر از این برنامه باشد؛ اما چندان زیاد نیست. به شرط آنکه بخش بزرگ و مهم یادگیری را همان سر کلاس انجام داده باشید؛ نه اینکه بعد از کلاس، جزوه را باز کنید و شروع به مطالعه برای یادگیری کنید!

«طبق روش» یعنی کدام روش

به طور کلی: اگر در  زنگ مطالعه «مطالعه + پرکاری تستی» ببینید، یعنی درسنامه و تست‌های آن درس را بخوانید. اگر «مطالعه طبق روش» ببینید یعنی درسنامه را کامل بخوانید، بلافاصله تعداد مشخصی تست کار کنید و بخش دیگر از تست‌ها را در جمع‌بندی قبل از آزمون حل و بررسی کنید.

در نوبت‌های مطالعاتی درس اقتصاد، مشاهده می‌کنید در ابتدای شروع مطالعۀ هر درس نوشته‌ایم «مطالعۀ بخش متنی + آموزش طبق روش»، حالا یعنی چه؟ یعنی قبل از شروع مطالعۀ درسنامه اقتصاد جامع کنکور مشاوران، ابتدا به سراغ تست‌ها بروید و با خواندن صورت سؤال و به کمک نشانگانی که کنار هر تست آورده شده، یک ارزیابی کلی از تیپ سؤالات آن درس (کنکاشی، مفهومی، ترکیبی، مفهومی ـ ترکیبی و حافظه‌ای، نمودارها و جداول، محاسباتی) داشته باشید تا با نگاه کنکوری وارد درسنامه شوید. پس در این مرحله لازم نیست دست به قلم شوید و تست‌ها را حل کنید؛ هدف از این بخش رسیدن به شناختی از این درس و سپس مطالعۀ بخش متنی درسنامه است.

در سایر درس‌ها بعد از مرحله یادگیری (مطالعه درسنامه)، بلافاصله تعدادی تست بزنید. این تعداد را به نسبت حجم درس، تعداد کل تست‌های هر درس و تعداد تست‌های هر ریز مبحث از درس انتخاب کنید. این بلافاصله تست زدن برای تخمین میزان فهم مطالب، ارزیابی کیفیت مطالعه، شناخت از درس و تست‌های آن است.

پاسخ به چند سؤال شما:
  • چه كتاب‌هايي از پايه در برنامه‌ي نيم‌سال اول جاي دارند؟

در جدول زیر آورده‌ایم که مطالعۀ درس‌های دهم و یازدهم را تا چه مبحثی پیشنهاد می‌کنیم.

  • ساعت مطالعۀ هفتگی با پیش‌روی با این برنامه چطور است؟

تعداد درس‌های برنامه هفتگی به تناسب ساعت مطالعه، انتخاب و تنظیم شده‌اند. در هفتۀ اول، میزان ساعت مطالعۀ شما حدود 30 ساعت است و به مراتب این ساعت، بیشتر خواهد شد و به حدود 45 ساعت خواهد رسید.

  • دروس عمومي مربوط به امتحان نهايي در اين برنامه، وجود دارند؟

از دروس عمومی با توجه به ضریب اهمیت‌شان در امتحان نهایی، برای سه درس فارسی (3)، دین و زندگی (3) و زبان انگلیسی (3) نوبت‌های مطالعاتی مجزایی از هفتۀ دوم مهر ماه در برنامه قرار دادیم. (به طور مثال:

زبان انگلیسی (3). 75 دقیقه

درس 1. مطالعۀ صفحۀ 15 تا صفحۀ 23 کتاب درسی + جزوۀ دبیر)

  • کدام منابع مطالعاتي را پيشنهاد می‌کنید؟

مجموعه کتاب‌های جامع انتشارات مشاوران آموزش، مبنای برنامه‌ریزی ما هستند.

  • چرا در پنج‌شنبه‌هاي قبل از هر آزمون، هيچ نوبت مطالعاتي مشخصي وجود ندارد؟

دروسی که لازم است تا قبل از آزمون‌تان به بودجه‌بندی‌اش برسید را در طول هفته‌ای که جمعه‌اش آزمون دارید؛ پخش کرده‌ایم تا خودتان به تناسب نیازتان در روزهای نزدیک به آزمون، جمع‌بندی و پرکاری تستی داشته باشید.

برنامه مطالعاتی هدف دار